Opiniestuk: Winkels in Oirschot open op zondagen en feestdagen, is het wel zo’n zege?

9 juli 2011

Het is inmiddels alweer een tijdje een feit dat de Oirschotse winkels C1000 en Jumbo op zondag geopend zijn. Jumbo begon ermee en C1000 voelde zich met het oog op concurrentie genoodzaakt om te volgen. Ook op Eerste Paasdag en Eerste Pinksterdag willen winkels open of zijn al open. De grens lijkt steeds te verschuiven en werknemers hebben steeds meer aan te passen.

Winkelcentrum De Poort
De oude schoorsteen in Winkelcentrum De Poort in Oirschot

Ik moet toegeven dat winkels die open zijn op zondag makkelijk kunnen zijn als je iets vergeten bent o.i.d.. Maar daar houdt het dan ook wel mee op in de ogen van velen. Met een beetje plannen en wat creatie is het meestal al helemaal niet nodig. Echt nodig is die zondagsopenstelling dan ook niet als ik luister naar de signalen vanuit mijn omgeving. Toen de winkels in Oirschot nog niet open waren op zondag (en het al wel mocht) was er binnen de Oirschotse gemeenschap ook niet veel geklaag te horen over dit feit.

Lagere waardering voor geleverde arbeid
Sommige van de jongere personeelsleden vinden het fijn om op zondag te werken. Begrijpelijk want het normaalgesproken niet al te hoge salaris is op zondag volgens de CAO hoger. Echter is op lange termijn er een hele reële kans dat zondagen net als nu al in de horeca gebeurt is en op zaterdagen op veel plaatsen ook een feit is uitbetaald zullen worden volgens het normale salaris. Dan betekend de zondagopenstelling op langere termijn dus een lagere waardering van arbeid op zal leveren in een samenleving waar de eerlijke verdeling toch al onder druk staat. Voor de wat oudere en vaste werknemers met kinderen betekend het werken op een zondag een verdere inbreuk op hun sociale leven. Het niet kunnen of willen werken op zondag kan voor sommige werknemers ook betekenen dat de relatie met de werkgever slechter wordt. De landelijke praktijk wijst vaak uit dat het niet komen werken op extra dagen niet in dank wordt afgenomen door werkgevers. In een branche waar veel mensen al geen hoog salaris hebben en in een tijd waarin vaste contracten steeds schaarser worden (en mensen vaak meerdere verlengingen krijgen van tijdelijke contracten) is weigeren voor veel mensen dan ook een mogelijk risico.

24-uurs economie
Een andere vraag die we ons kunnen stellen is of het allemaal wel zo nodig is om ook in Oirschot af te stevenen op een 24-uurs economie. We hebben op dit moment landelijk al te maken met een economie die 24-uur per dag, 7 dagen per week doordendert. Werknemersbelangen komen daarmee in het geding en arbeid zal op den duur minder gewaardeerd gaan worden is de sterke verwachting (de realiteit wijst dat ook uit). De zondag is traditioneel gezien voor veel mensen een dag waarop men kan ontspannen.

Kleine ondernemers
Ontwikkelingen die openingstijden en dagen verruimen komen vaak niet ten goede van de kleine ondernemers. De concurrentie met de supermarkten en grotere bedrijven is voor veel kleinere ondernemers al erg lastig maar zal hierdoor nog meer onder druk komen staan. Vaak hebben deze kleinere bedrijven geen of weinig personeel en bij een noodzakelijke opening op zondag kan dit een grote aanslag zijn op het sociale leven van mensen die toch al veel uren moeten maken doordeweeks.

Ik hoop dan ook dat het e.e.a. tot discussie zal leiden. Misschien is het voor de grote ondernemers in Oirschot zoals de Jumbo en de C1000 een idee om nog eens goed na te denken of deze ontwikkeling echt de juiste weg is. Winst is voor een bedrijf natuurlijk belangrijk maar er is meer dan dat en werknemersbelang is ook voor C1000 en Jumbo op lange termijn belangrijk. Voor de politiek ligt er ook een belangrijk vraagstuk wat serieus bekeken moet worden.

Opiniestuk door Sander Putmans
Bestuurslid SP afdeling in oprichting Oirschot-de Beerzen