Huurders beloond door actie doorzetters!

20 september 2021

Huurders beloond door actie doorzetters!

Foto: SP / SP.nl

Door Anita van den Putte

In december 2016 begon de strijd in Bergeijk voor een oplossing van de huurders van Woningcorporatie Vestia.  In 3 dagen tijd hadden we ongeveer 150 huurders in de raadszaal van het Gemeentehuis in Bergeijk zitten en de gesprekken waren  behoorlijk verhit.  Het werd duidelijk dat er iets moest gaan gebeuren.  We richten een Bewonerscommissie op en samen met de SP gingen we een enquête houden, wat er allemaal mis was met de woningen. Van veel achterstallig onderhoud tot veel te hoge huren.

De uitkomst ging naar alle Tweede Kamerleden in Den Haag en daar werd het wederom opgepakt door Sandra Beckerman. Deze kwam praten en samen bedachten we de plannen. Het ministerie van Binnenlandse Zaken, waar huisvesting voortaan onder viel, want de VVD had het gepresteerd om een heel ministerie te doen laten verdwijnen, wist nu ook dat er iets moest gaan gebeuren. Vestia stond immers nog steeds op omvallen en de huurders waren hierdoor erg gedupeerd. Torenhoge huurverhogingen en nagenoeg geen enkel onderhoud. Er werd een proces regisseur aangesteld die moest gaan onderzoeken of Vestia de woningen in de 6 aangewezen Maatwerkgemeenten verkocht konden worden aan regionale woningcorporaties

Ondertussen veranderde de houding van Vestia van wel willen naar we doen niets meer.  Dit bleek in het gehele land zo te gaan en de enquête werd landelijk uitgezet bij Vestia huurders. Vestia kwam steeds verder onder druk te staan.

Echter de maximale huurverhogingen gingen ook door. We besloten om landelijk de 0% huurverhogingsactie bij Vestia te starten.  We togen in de ochtend naar Rotterdam om hen het Zwartboek aan te bieden. In de middag zou er een grote Zoombijeenkomst zijn en zou Vestia een reactie geven.  Het werd een reactie die nergens heen leidde, maar we gingen door. Er kwam een gesprek met Minister Ollongren om de noodzaak in te laten zien. Ondertussen werd het duidelijk voor alle partijen dat de noodzaak hoog was er allerlei manieren werden door de Procesregisseur uit de hoge hoed getoverd. In Den Haag gingen de schriftelijke en mondelinge vragen onverminderd door. En na jaren strijd kregen we goed nieuws!

Met hulp van gemeente Bergeijk, Provinciale Staten en het Rijk worden de woningen verkocht aan de regionale woningcorporaties Woningbelang en  de Zaligheden.  De verkoop moet nog door de Raden van Commissarissen goedgekeurd worden, maar de Proces Regisseur zei dat het goed kwam en daar gaan we op vertrouwen. Als het goed is wordt in Oktober het koopcontract ondertekend en gaan de woningen per 1 januari over naar Woningbelang ( Bergeijk) en de Zaligheden (Luyksgestel).

Ik kan dus uit ervaring aan jullie meegeven dat actievoeren helpt.  Alleen kun je sommige zaken niet oplossen, maar met meerdere mensen in dezelfde situatie kunnen we dingen aan het rollen brengen!