Onze wethouder wil dialoog tussen boeren en burgers

10 augustus 2014

Onze wethouder wil dialoog tussen boeren en burgers

Eind 2014 moeten de zogenaamde urgentiegebieden worden aangewezen. Dit zijn gebieden waar omwonenden op een of andere manier overlast ervaren van veehouderijen. De gemeente wil op allerlei manieren burgers benaderen om hen te bevragen over de problemen die zij ervaren. Met die belevingsinformatie én de wetenschappelijke cijfers over geur, toxine-uitstoot, verkeersoverlast etc. doet het college een voorstel.

Wanneer deze gebieden zijn aangewezen (want de kans is zeer groot dat Oirschot enkele urgentiegebieden krijgt) wordt er een verbeterplan opgesteld. Onze wethouder wil hierbij zowel omwonenden als de agrarische ondernemers betrekken. Daarbij wordt er naar oplossingen gezocht die voor alle partijen aanvaardbaar is, samen dient men er uit te komen. „Inwoners worden dus ook door ons uitgedaagd om mee te denken over oplossingen en niet alleen met klachten te komen.”

De SP Oirschot vindt dat ondernemers op hun maatschappelijke verantwoordelijkheid moeten worden aangesproken. De uitstoot van toxines (giftige stoffen) en verspreiding van zoönosen (infectieziekten) is niet gering gezien de grote hoeveelheid dieren die er in Oirschot worden gehouden. Gezondheid, maar ook een goede dialoog tussen ondernemers en omwonenden vinden we erg belangrijk.

We mogen van harte hopen dat er in deze gebieden gezonde, omgevingsvriendelijke, innovatieve ontwikkelingen gaan ontstaan, waarmee de ondernemer een goede boterham kan verdienen.

Geraadpleegde bron: Eindhovens Dagblad, 1 augustus 2014