Trots op bereikt coalitieakkoord 2014 – 2018

4 juni 2014

Trots op bereikt coalitieakkoord 2014 – 2018

Het heeft even geduurd, maar na zorgvuldig onderhandelen met  de coalitiepartners ligt er nu een akkoord waar we best trots op zijn. Uiteraard hebben we niet ons volledige verkiezingsprogramma kunnen binnenhalen, maar wel een heel groot gedeelte.

Op de eerste plaats hebben we bewerkstelligd dat de burger er weer toe doet, weer meetelt. Daar waar mogelijk laten we betrokken burgers zoveel mogelijk deelnemen in de besluitvorming. Hierbij gaat het op de eerste plaats om de leefbaarheid in hun buurt en in hun dorpskern, maar ook om de zorgvoorzieningen.  Initiatieven van burgers in hun buurten of verenigingen die de leefbaarheid verbeteren zullen ondersteund worden.

Door een vrije inloop in het gemeentehuis hopen we dat de burgers zich daar weer welkom voelen.

Voor wat betreft de zorgvoorzieningen die vanaf 1 januari 2015 de verantwoordelijkheid zijn van de gemeente, en die veel ongerustheid veroorzaakt hebben bij, met name de hulpbehoevende  burgers en hun familie, hebben we er voor gezorgd dat er niemand tussen wal en het schip zal vallen.

We zullen vermijden dat er een tekort aan financiële middelen voor de sociale voorzieningen zal ontstaan, door jaarlijks een reserve te voorzien van een half miljoen. Dit is nodig om de regering door haar grote bezuinigingen minder geld afstaat aan de gemeenten.

Ook voor jongeren geldt dat we niemand willen laten vallen. Naast het starten van projecten voor en door jongeren ondermeer om de kwetsbare onderhen tijdig op te vangen, zal gewerkt worden aan een goede relatie tussen onderwijs, maatschappelijke organisaties, bedrijfsleven en de gemeente.

Leerlingenvervoer op maat zal blijven bestaan en er zal actief meegewerkt worden aan de invoering van passend onderwijs, dat ook een taak van de gemeente wordt.

Verder hebben we bewerkstelligd dat de komende vier jaar de nadruk komt te liggen op betaalbare huur- en koopwoningen, die verdeeld zullen worden over alle kernen, in functie van de behoeften. Het bouwen van energieneutrale woningen zal gestimuleerd worden.

En als laatste hebben we ook voor het buitengebied onze wensen voor een belangrijk gedeelte binnengehaald. We gaan voor een meer divers, aantrekkelijk en duurzaam buitengebied waarbij rekening wordt gehouden met de gezondheid van de bewoners. De komende vier jaar gaan we er op toezien dat het nieuwe bestemmingsplan buitengebied, zorgvuldig wordt uitgevoerd. Indien nodig zullen de geldende normen voor geur en fijnstof aangescherpt worden. Op korte termijn worden de urgentiegebieden bepaalt en vervolgens aangepakt. Ook de lege vergunningen worden ingetrokken.

Al met al een beleid om trots op te zijn. Daarom heeft onze ledenvergadering van 16 mei dan ook unaniem ingestemd met dit akkoord.