Bijeenkomst tegen schaliegas

10 mei 2014

Bijeenkomst tegen schaliegas

De SP Oirschot prefereert investeringen in schone energie, en wijst alleen al om deze reden het boren naar schaliegas af. Volgens diverse recente rapporten zou de winning van schaliegas veilig zijn, echter bij recente boringen (die ook veilig waren verklaard) zijn aardbevingen geconstateerd, en vervuilingen in het grondwater.

Noord-Brabant is het meest verontreinigde gedeelte van Nederland (en van Europa) als het gaat om bodem-, oppervlaktewater- en luchtvervuiling. Deze extra bron van vervuiling is daarom ook verre van gewenst.

Op woensdag 21 mei organiseren Milieudefensie en Schaliegasvrij een avond over Schaliegas.  Hieronder ziet u hun uitnodiging.

In Nederland is het verzet tegen het winnen van schaliegas groot en succesvol: een brede beweging
van kritische hoogleraren, actiegroepen, schaliegasvrije gemeenten en tienduizenden burgers die de Stop Schaliegas-petitie hebben getekend.

Voorlopig hebben wij fracking van onze eigen bodem weten te voorkomen. Let op: we hebben nog
steeds alleen uitstel! Daarentegen is het Nederlandse Shell een van de grootste drijvende krachten achter de mondiale schaliegaswedloop, en in verschillende landen al aan het boren, zoals in Oekraïne en Argentinië, met grote risico's voor de lokale leefomgeving en het klimaat. Ook in deze landen bestaat onder de bevolking veel verzet met een enorme drive tegen de schaliegaswinning.

Op woensdag 21 mei komen vier gasten van Milieudefensie/Friends of the Earth Nederland – Pavlo
Khazan en Valeriy Lovchinovskiy uit Oekraïne en Diego di Risio en María Carolina García uit Argentinië – op een publieksavond in Eindhoven vertellen over hun  ervaringen. Drie andere sprekers vertellen er over het verzet in Brabant, in de Noordoostpolder en de rest van Nederland.

Graag nodigen Stichting Schaliegasvrij Nederland en Milieudefensie je uit om deze avond in het teken van het nationale en internationale verzet tegen schaliegas bij te wonen – en je te inspireren om er gezamenlijk voor te zorgen dat Nederland volledig schaliegasvrij blijft, en tegelijk ook Shell in andere landen stopt met fracken! Na afloop is er gelegenheid om hierover verder te praten tijdens de borrel. De voertaal van de avond is Nederlands en er zijn tolken voor de buitenlandse gasten aanwezig.

Je kunt je aanmelden per mail:  eva.wu@milieudefensie.nl. Hopelijk tot woensdag 21 mei!

Stichting Schaliegasvrij en Milieudefensie

Locatie: Zalencentrum De Ambassadeur, Lodewijk Napoleonplein 21, Eindhoven
www.deambassadeur.nl Route Tijd: 20:00 - 22:30 uur - Inloop vanaf 19:30 uur

Programma: 20:00 uur – Inleiding: Geert Ritsema, Milieudefensie