Mest vervuilt ons grondwater

25 april 2014

Mest vervuilt ons grondwater

Vraag is wat het nieuwe college van B&W binnenkort presenteert op het gebied van samenleving en veehouderij. Krijgen we meer of minder beesten en mest?

Dit is van groot belang voor de kwaliteit van ons grondwater, dat grondstof is voor onder andere kraanwater en lokaal bier. Het grondwater in Brabant (dus ook in Oirschot) wordt nog steeds teveel vervuild door agrarische bronnen, zoals mest. Dat vindt de Europese Commissie.

En dat heeft staatssecretaris Sharon Dijksma (PvdA) vorige maand aan de Tweede Kamer laten weten. Zij was tot deze week met de Europese Commissie in overleg over de mate van vervuiling van het grondwater in Nederland door de landbouw.  Zij zoekt de oplossing onder andere in verplichte mestverwerking door boeren. De SP zoekt de oplossing meer bij de oorzaak. Daarom pleit zowel de SP in de Tweede Kamer als in Oirschot voor minder vee, vooral in Brabant.

Het jarenlange mestoverschot zorgt voor verrijking van de bodem wat gelijkstaat aan verarming van de natuur en vervuiling van grondwater en oppervlaktewater. Nederland voldoet al jaren niet aan de richtlijnen van “Europa” als het gaat om gezonde grond.

Knelgebied en fraude

“Europa” werkt met een zogenaamde nitraatrichtlijn. Doelstelling hiervan is het verminderen en verder voorkomen van waterverontreiniging door nitraten (stikstof) uit agrarische bronnen. Daarom is een norm vastgesteld. Boeren in Nederland mogen jaarlijks maximaal 170 kilogram stikstof uit dierlijke mest per hectare toepassen.  Deze norm wordt in Midden- en Oost-Brabant op tientallen plaatsen fors tot zeer fors overschreden: het is één groot knelgebied. De stikstofvervuiling van het grondwater is namelijk dusdanig hoog dat deze kan niet verklaard worden uit de theoretische norm: “Dat wijst erop dat fraude hier een rol zou kunnen spelen,” aldus Dijksma tegen de Tweede Kamer.

Ontheffing tot 230 kg?

Dijksma is al een aantal maanden met “Europa” in gevecht over het verkrijgen van ontheffing voor de normen van de nitraatrichtlijn. De laatste ontheffing is in december 2013 verlopen. Deze week (23 april) heeft het Nitraatcomité in Brussel onder voorwaarden ingestemd  met een nieuwe ontheffing op de norm van 170 kilogram tot 250 kilogram stikstof uit graasdiermest. Meer vervuiling van de grond  dus.  Voor o.a. Brabant vindt “Europa” de ontheffing tot 250 kilogram te hoog. In onze provincie geldt een ontheffing tot  230 kilogram stikstof uit dierlijke mest per hectare op grasland. Nog altijd 60 kilo boven de norm, die toch al niet blijkt te voldoen.

Een voorwaarde voor de nieuwe ontheffing op de grondwaternorm was het nemen van maatregelen door de Tweede Kamer op het gebied van mestbeleid. Daarom heeft de Kamer deze maand besloten tot  het  tot 2017 in stand houden van zogenaamde dierrechten. Dat is  een begrenzing op het houden van aantallen varkens en pluimvee.

Te veel voor De Kempen?

SP Tweede Kamerlid Henk van Gerven heeft Dijksma voorgesteld om diervergunningen voor de hele veehouderij in te voeren. Daarmee kan gestuurd worden op aantallen naar draagkracht van een gebied. Hij kijkt daarbij o.a. naar ons gebied, naar De Kempen. “Er leven hier te veel dieren voor de draagkracht van het gebied. Te veel stank, te veel fijnstof, te veel risico’s voor de volksgezondheid,” aldus Van Gerven op de site van de SP. Ook komt hij met een wetsvoorstel om de koe in de wei te houden en niet vooral in stallen. Om zo een nieuwe bio-industrie te voorkomen. In “Den Haag”  staan de poorten open voor uitbreiding van de melkveehouderij en dus van productie van meer mest.

Gezond

Van de beoogde coalitiepartijen in Oirschot (SP, CDA, Dorpsvisie en PvdA) waren  Dorpsvisie en PvdA volgens hun verkiezingsprogramma's vóór het stellen van grenzen aan de groei in de landbouw. En dus voor minder vee = minder mest.  Het CDA heeft het over een zorgvuldige veehouderij en rentmeesterschap. Maar niet over minder beesten en minder mest. De SP Oirschot hoopt dat Dorpsvisie en PvdA hun verkiezingsprogramma op dit punt overeind houden. Alleen al voor de kwaliteit van ons grondwater.