Veehouderij problematiek uitgelegd met een stripverhaal

23 februari 2014

Veehouderij problematiek uitgelegd met een stripverhaal

Onze veehouderij werkgroep doet al jarenlang onderzoek naar de veehouderij. De resultaten van dit onderzoek moesten begrijpbaar worden samengevat, en we hebben het idee dat het met dit stripverhaal gelukt is. Laat ons duidelijk zijn dat we absoluut niet tegen de boer-ondernemers zijn. Financieel kunnen ze niet anders dan groot-groter-grootst vanwege de dwingende rol van supermarkten en banken.

Voor een grote versie, klik hier!

De problemen van de intensieve veehouderij zijn niet van vandaag of gisteren. Al meer dan 10 jaar roepen wijze mensen als Herman Wijffels en Cees Veerman, die de Nederlandse landbouw een warm hart toedragen, dat het fout gaat. Dat het anders moet : minder varkens, minder kippen, minder veevoer, minder antibiotica. De politiek in Den Bosch maar ook hier in Oirschot – Spoordonk en de Beerzen hebben de afgelopen jaren echter vooral geluisterd naar de veehouders en de vleesindustrie die grotendeels van de ZLTO is (de boerenorganisatie hier in Brabant).

De SP Oirschot wil hier verandering in brengen en maakt zich de komende 4 jaren sterk voor de volgende punten:

1. Het opnieuw ter discussie stellen van het bestemmingsplan gezien de risico’s van de intensieve veehouderij voor de gezondheid van de Oirschotse bevolking;
  2. Het voeren van een open dialoog met de Oirschotse veehouders om te komen tot minder dieren en tot de juiste invulling van een maatschappelijk verantwoorde veehouderij, die zoveel mogelijk rekening houdt met ieders belangen;
  3. Voorwaarden scheppen die vermijden dat er in Oirschot nog meer mestvergisters of mestbewerkers komen want die lossen niets op maar geven wel extra risico;
  4. Uiterst actieve controle en handhaving van de afgesproken normen voor stank, geluid, luchtverontreiniging, erfbeplanting, lichtvervuiling, enz.;
  5. Waar dat wettelijk mogelijk is zullen we proberen die normen verder aan te scherpen. Hierdoor kunnen aanvragen scherper getoetst worden;
  6. De opbrengst van boetes (immers de vervuiler betaalt) willen we gebruiken om boeren die wel op een verantwoorde wijze handelen, waar nodig te ondersteunen;
  7. We willen een aanzet geven tot een proces dat in de komende 15 jaren moet leiden tot een krimp van de veestapel van minstens 25%, zodat we weer met trots kunnen zeggen dat Oirschot een ‘Monument in het Groen’ is.