'Bepaal de maximale veedichtheid in een gemeente'

13 januari 2014

'Bepaal de maximale veedichtheid in een gemeente'

De provincie Brabant zit met het veehouderijbeleid op het verkeerde spoor. Dit heeft onder andere de SP Oirschot aan het provinciebestuur laten weten. Dit in het kader van inspraak op de zogenaamde BZV, de Brabantse Zorgvuldigheidsscore Veehouderij.

Gedeputeerde Staten (dagelijks bestuur provincie) wil de veehouderij in Brabant onder voorwaarden laten groeien. Het verdienen van uitbreiding door individuele bedrijven vindt Oirschot een verkeerd uitgangspunt. In verschillende Brabantse gebieden is de algemene leefbaarheid al aangetast als gevolg van het te hoge aantal dieren en hoeveelheid mest. Daarom pleit onder andere de SP Oirschot voor het vaststellen van de capaciteit, de draagkracht van de gemeenten in Noord-Brabant.

Sturend optreden
“Hoeveel varkens, kippen of koeien of een combinatie daarvan, kan een bepaald gebied hebben zonder dat andere belangrijke aspecten van de samenleving daar onder te lijden hebben,” aldus de SP Oirschot in een reactie aan GS. De landelijke overheid zou hier sturend moeten optreden.

De SP Oirschot betreurt het dat vooral de agrofoodsector richtinggevend is in het voorstel van GS, ondanks deelname van verschillende belangengroepen in de verschillende discussies. De SP Oirschot wil een regio met een evenwichtige samenleving.

De statencommissie in Den Bosch bespreekt komende vrijdag 17 januari de Verordening ruimte en op 24 januari de BZV. De planning is dat Gedeputeerde Staten de BZV op 4 februari vaststellen en dat Provinciale Staten de Verordening ruimte op 7 februari vaststellen.