Herstart van het jongerencentrum

10 november 2012

Herstart van het jongerencentrum

Afgelopen dinsdagavond was een van onze bestuursleden uitgenodigd bij een vrijwilligersvergadering in de Ramblaz. Nu de stichting Welzijn Best-Oirschot (SWBO) sinds 3 weken het jongerencentrum officieel huurt is het jongerenbestuur overbodig geworden en heeft het zichzelf opgeheven. Koen van Kronenburg, die namens het jongerenbestuur sprak, voelde zich wel enigzins buitengewerkt. Dat de sloten van het pand zijn vervangen, zodat het jongerenbestuur niet meer zelfstandig binnen kan, is hiervan een sprekend voorbeeld.

Tijdens de vergadering stond de vraag centraal wie er als vrijwilliger nog door wilde gaan voor de Ramblaz. Een groot gedeelte van de oude garde is helaas (maar begrijpelijk) opgestapt, maar een enkeling liet zich toch verleiden om kennis te delen of om toch nog wat activiteitjes links en rechts te doen. Zeer positief was de jonge garde die wel weer een nieuw avontuur aandurfde en zich wel weer wilde inschrijven als vrijwilliger.

Dat de gemeente Oirschot en SWBO de ‘overname’ niet erg handig hebben aangepakt mag duidelijk zijn. Ze hebben een hoop enthousiaste, goede vrijwilligers nogal behoorlijk tegen zich in het harnas gewerkt. We hopen dat hiervan is geleerd. We hopen met name dat vrijwilligers, jongerenwerkers en beheerders meer te zeggen gaan krijgen over het beleid dat binnen de Ramblaz gevoerd gaat worden.

Jelle Saris, de beheerder van de Ramblaz liet ook enkele toekomst-plannen doorschemeren die goed klinken. We zijn benieuwd naar de uitwerkingen en zullen de Ramblaz nog wel een tijdje blijven volgen. We hopen dat het weer echt een jongerencentrum wordt, dat met recht de titel ‘voor en door’ jongeren mag dragen.