Intensieve veehouderij; varkens in Nederland en Noord-Brabant in het bijzonder

4 november 2011

Intensieve veehouderij; varkens in Nederland en Noord-Brabant in het bijzonder

Intensieve veehouderij. Het is een begrip wat de laatste tijd veel in het nieuws is geweest en het ook nog wel een tijdje zal blijven. Wat betekend het in cijfers eigenlijk? Over welke aantallen hebben we het dan? Is het in Noord-Brabant echt zo erg en valt het niet allemaal wel mee?

Hier enige gegevens over de varkens veestapel in Nederland (van 2009, bron CBS, latere gegevens niet beschikbaar).

Er leven circa 12 miljoen varkens in Nederland. Daarvan leven er ongeveer 5,5 miljoen in Noord-Brabant, dat is 45% van het totaal aantal in Nederland.

Het aantal varkens dat per jaar ‘geproduceerd’ wordt (zo noemen de varkensboeren dat) is circa twee keer zo groot, want een varken leeft gemiddeld een half jaar.

Per vierkante kilometer zijn er ongeveer 1.100 varkens in Noord-Brabant. Het aantal mensen per km2 ligt in 2011 op 497.

Het aantal varkens per inwoner in Noord-Brabant is ongeveer 2,2. Veruit het hoogste aantal van alle provincies in Nederland. Voor veel mensen is dit dan ook goed merkbaar door o.a. de stankoverlast die deze enorme veestapel met zich meebrengt.

We eten het vlees zelf allemaal niet op. Dat betekend dat het grootste deel van het vlees geëxporteerd wordt naar het buitenland. De mest blijft overigens wel in Nederland.

Onze gemeente hoort weliswaar niet tot de gemeenten met het hoogste aantal varkens per hectare cultuurgrond maar wel tot de op een na hoogste categorie. Op grond van de gegevens van het CBS zou het aantal varkens per inwoner voor Oirschot geschat kunnen worden op circa 10. Maar om het precies te kunnen weten zijn meer gegevens nodig.