Nog meer megastallen in en om Oirschot?

27 september 2011

Nog meer megastallen in en om Oirschot?

Op woensdag 21 september j.l. werd in Diessen, opnieuw, en nu onder leiding van Omroep Brabant, het Eindhovens Dagblad en het Brabants Dagblad, een poging ondernomen om in een debat boer en burger dichter bij elkaar te brengen. Gezien de geschiedenis van de megastallen-ellende van zoveel jaren een bijna onbegonnen zaak. “Er zijn bij ons op Huygevoort nog maar drie boeren over maar wel met het honderdvoudige aan varkens als tien jaar geleden” reageert Henk van Wijk van het actiecomité Huygevoort als er gesteld wordt dat het aantal varkensbedrijven “dramatisch” is gedaald.

SP Oirschot-de Beerzen - Intensieve veehouderij 01

Als er geen draconische maatregelen op korte termijn worden genomen, dat betekent sluiting en/of verplaatsing van enkele stallen, zal er niets veranderen aan de leefbaarheid van dit gebied, alle mooie woorden over het samen oplossen van de problemen van ZLTO- voorzitter Hans Huijbers, ten spijt. Het is dan ook onbegrijpelijk dat er door de provincie opnieuw vergunningen zijn afgegeven om tot uitbreiding van megastallen te komen. Op de vraag of hij zich voor kan stellen dat de burgers zich door de politiek verraden en in de steek gelaten voelen, reageert gedeputeerde Yves de Boer, (ruimtelijke ordening) bevestigend. Maar daar schieten de bewoners van Huygevoort geen cent mee op en dat realiseren ze zich maar al te goed na al die toezeggingen en fraaie beloftes uit het verleden. Vuistdikke dossiers liggen er bij de provincie, de gemeente en bij de actievoerders thuis over mogelijke oplossingen van de megastallenproblematiek, maar de stank is alleen toegenomen en niet afgenomen, alle luchtwassers ten spijt.

De definitieve afgifte van een vergunning is nog geen gelopen race. De gemeente Oirschot heeft in deze kwestie een grote stem in het kapittel maar vooral ook een grote verantwoordelijkheid ten opzichte van haar bewoners. Wij, als plaatselijke SP afdeling in oprichting, zullen alles in het werk stellen om B en W en de gemeenteraadsleden er van te doordringen dat uitbreiding van megastallen niet langer een optie is en kan zijn. Inderdaad, tact en wijsheid zijn nodig om deze moeilijke materie tot een goed einde te brengen. Wij vertrouwen onze gekozen bestuurders deze zware klus toe en wij, als SP afdeling Oirschot-de Beerzen, willen graag positief meedenken over oplossingen die uiteindelijk zullen leiden tot “een monument in het groen” voor iedereen.