Debat over intensieve veehouderij: goed initiatief met gemiste kansen

5 juli 2011

Debat over intensieve veehouderij: goed initiatief met gemiste kansen

Op 29 juni j.l. organiseerde de gemeente Oirschot een openbare debatavond over de toekomst van de intensieve veehouderij in het buitengebied van Oirschot en de Beerzen. Het werd een drukbezochte avond vol emoties van zowel voor - als tegenstanders van deze vorm van veehouderij.

SP Oirschot - stal

De gemeentelijke poll over de intensieve veehouderij
De avond stond o.l.v. Henk Strietman die de avond opende met de uitslag van de gemeentelijk poll over de intensieve veehouderij. Deze poll stond echter al in een kwaad daglicht omdat gebleken was dat de ZLTO alle veehouders, ook buiten Oirschot, opgeroepen had deze poll te gebruiken om vóór de megastallen te stemmen. Dat er ondanks deze oproep een overgrote meerderheid van burgers tegen de megastallen stemde, was mooi meegenomen maar als polls zo gemakkelijk te beïnvloeden zijn, is dat niet goed te keuren. Kortom: een gemiste kans van de gemeente.

De samenstelling van het panel
Op uitnodiging van de debatleider stelden de panelleden zich een voor een voor en al snel bleek de samenstelling van het panel zeer discutabel. Een oververtegenwoordiging van mensen die als enige optie voor de intensieve veehouderij…uitbreiding zagen. ZLTO, Rabobank en Smeets van de Landbouwhogeschool Wageningen liepen daarin voorop. Opvallend was de afwezige aanwezigheid van de GGD-dames die schouderophalend alleen wisten te vertellen dat ze het niet wisten. Tot op dit moment zijn zij de grote afwezigen in het megastallendebat terwijl het zo nadrukkelijk over gezondheid gaat. Kortom: de samenstelling van het panel is een gemiste kans van de gemeente geweest om enige klaarheid in de problematiek te krijgen.