SP Oirschot wil pas op de plaats megastallen

11 februari 2009

SP Oirschot wil pas op de plaats megastallen

De SP-werkgroep Oirschot-De Beerzen heeft per brief het college van B&W en de gemeenteraad gevraagd om voorlopig geen besluiten te nemen over de landbouwontwikkelingsgebieden De Langereyt en De Stille Wille totdat een onderzoek naar de gezondheidsrisico’s van megastallen heeft plaatsgevonden.

Onderzoek
De werkgroep staat op het standpunt dat gezondheid van mensen het allerbelangrijkste is en het daarom onaanvaardbaar is om onverantwoorde risico’s te nemen. Er is op dit moment grote politieke en maatschappelijke druk om te komen tot een dergelijk onderzoek. Omwonenden willen zo’n onderzoek want het gaat om hun gezondheid. Verschillende politieke partijen in provinciale staten willen dat ook. De SP-statenfractie wil met name een onderzoek naar blootstelling van de mens aan fijnstof en infectieziekten, zoals mrsa dat vooral bij boeren voorkomt. Doet het ministerie van Landbouw, Natuur en Volksgezondheid dat niet, dan moet de provincie Brabant dat zelf doen, aldus de SP. Ook belangrijke maatschappelijke organisaties als het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) en de GGD in Brabant willen een dergelijk onderzoek. En ook steeds meer huisartsen waarschuwen voor de gevolgen van megastallen en de daarmee gepaard gaande veetransporten op de gezondheid van omwonenden, zoals laatst nog in de gemeente Boekel.

Informatiebrief GGD
Onlangs hebben de Brabantse GGD’en een informatieblad naar alle gemeenten gestuurd. Daarin staat onder andere te lezen dat wie in de buurt van een intensieve veehouderij woont, vaker klaagt over de gezondheid dan andere burgers. Genoemd wordt: irritatie van de ogen, stress, hartkloppingen, hoofdpijn, misselijkheid, luchtwegklachten en depressiviteit. De kwaliteit van het leven en welzijn is in het geding nabij een kippen-, varkens- of nertsenfarm. Ook verwijst de GGD naar de uitkomsten van een Duitse studie, waaruit blijkt dat hoe meer veehouderijen er in de buurt zijn, hoe groter de longproblemen zijn.

SP: gezondheid burgers voorop
Naar de mening van de SP moet de informatiebrief van de GGD aanleiding zijn voor de gemeente Oirschot om pas op de plaats te maken met de besluitvorming over de megastallen. Het gaat hierbij om twee log’s: De Langereyt en De Stille Wille (het gedeelte dat tot Oirschot behoort). Werkgroeplid Frans van Hoof: ‘Het is onverantwoord om door te gaan met de ontwikkeling van megastallen zolang de gezondheidsrisico’s niet onderzocht zijn. Gebeurt dat wel, dan zal het draagvlak voor de megastallen steeds kleiner worden en het verzet ertegen steeds groter. In het belang van de gezondheid van Oirschotse burgers moet eerst het onderzoek naar de gezondheidsrisico’s afgewacht worden.’