Elkaar leren kennen bij heerlijke Syrische maaltijd

27 februari 2016

Elkaar leren kennen bij heerlijke Syrische maaltijd

Foto: watatenzij.nl / watatenzij.nl

Na een heerlijke vegetarische linzensoep, schepte SP-wethouder Frans van Hoof op 25 februari, als eerste zijn bord vol bij het lopend buffet. Hij deed dat samen met Amr, die die dag zijn 12de verjaardag vierde. Met behulp van de uitleg van de koks en van Amr (“daar zit geen vlees in”) koos van Hoof uit de veelheid aan Syrische gerechten, en zat even later te genieten van een overheerlijke maaltijd.

“Eten met Syrische dorpsgenoten” is een nieuw initiatief van Theo van Gerven, buurt coördinator in de Begijnhof en bekend van andere sociale projecten zoals de duo fiets om mensen uit hun sociaal isolement te halen. Dit nieuwe project is ontstaan vanuit Syrische gezinnen, die iets terug wilden doen voor het warme welkom dat zij gehad hadden in hun buurt. En hoe kun je dat beter doen dan voor Oirschot te koken. Theo zou Theo niet zijn als hij daar geen passende formule bij zou bedenken: “Samen aan tafel en zo elkaar (beter) leren kennen”.

Met “de Zwaan“ als prachtige locatie, schoven Oirschotse “gasten” per 6 aan tafel met 2 Syriërs. In totaal een kleine 50 eters. Zo maakte de wethouder kennis met 2 Syrische jongens. De 12jarige Hassan is pas 6 maanden in Oirschot en zit in Eindhoven op school om de Nederlandse taal te leren, hij spreekt ook een paar woordjes Engels. Zoals we dat dagelijks op TV zien, is ook hij met zijn moeder in een gammel bootje naar Griekenland gekomen, en vandaar te voet en met de auto via Macedonië, Servië, enz. tot hier geraakt. Met zijn moeder - want zijn vader is twee jaar geleden in de oorlog omgekomen. Zijn favoriete sport: zwemmen, daarvoor gaat hij naar Roermond. Fietsen in Syrië is veel moeilijker dan hier, omdat zij daar geen aparte fietspaden hebben. Hassan’s jongere vriendje Mamoud woont al 2 jaar hier en spreekt vloeiend Nederlands, en is grote fan van PSV.

Deze eerste gezamenlijke maaltijd werd mogelijk gemaakt door sponsoring, verschillende instanties hebben gedoneerd, waaronder de gemeente. Met de vrijwillige bijdrage van de deelnemers aan deze editie zal een volgende keer gefinancierd kunnen worden. Dus mensen, hou het Weekjournaal en MooiOirschot in de gaten voor de datum van het volgende etentje, zorg dat je er bij bent. Heerlijk smullen van de Syrische gerechten en meer te weten komen over je mede-Oirschottenaren.

En de jarige Amr, … die kreeg naast een taart van zijn moeder, ook nog een PSV-voetbal en drinkbeker van Theo, als verjaardagscadeau, en natuurlijk een “lang zal ie leven” van de deelnemers!
Ontzettend bedankt Theo voor deze mooie bijdrage aan een betere en snellere integratie van onze nieuwe dorpsgenoten.