Raadsvoorstel ‘De Groene Corridor’ aangenomen

1 mei 2015

Raadsvoorstel ‘De Groene Corridor’ aangenomen

Foto: Gemeente Oirschot / Website oirschot.nl

Dinsdag, 21 april, stond het onderwerp De Groene Corridor op de agenda. De coalitie (inclusief de SP) stemde voor het raadsvoorstel. De gehele oppositie stemde tegen.

Wat gaat het precies kosten?

De SP is niet tegen de Groene Corridor (inclusief langzaam verkeersbrug), maar wel tégen gemeenschapsgeld in een bodemloze put gooien, en het is nog altijd onduidelijk hoeveel de langzaam verkeersbrug gaat kosten.

Uitgaande van de nu bekende informatie, komen wij op ongeveer 3,5 miljoen euro: 1,9 miljoen subsidie,  1,3 miljoen uit de reservering Groene Corridor, en geld uit de grondexploitatie Moorland.

Tot voor kort veronderstelden we dat een vaste brug maximaal 2,3 miljoen zou kosten: 1,9 miljoen vanuit de provincie en een bijdrage van 400.000 euro vanuit de gemeente. Wij veronderstelden dat er van de reservering van 1,1 miljoen, inmiddels aangegroeid tot 1,3 miljoen, ongeveer 900.000 euro terug zou vloeien naar de algemene middelen.

Dat blijkt niet te kloppen. Vrijdag 17 april hebben Frans van Boekhold en Suzanne Staffeleu hierover nog een gesprek met Piet Machielsen gevoerd.

Waarom vóór stemmen?

In 2013 heeft de toenmalige gemeenteraad unaniem de plannen voor de Groene Corridor goedgekeurd. Dit is dus inclusief de huidige tegenstemmer D’66, DGM en de VVD.

De gemeente Oirschot heeft dus, met dank aan de huidige tegenstemmers, verwachtingen gewekt bij de partners in dit project (de provincie, Brabants Landschap, de gemeente Eindhoven). Genoemde partners hebben al kosten gemaakt en verliezen de subsidie van de provincie als Oirschot zich terugtrekt. Oirschot zou zich een onbetrouwbare partner tonen, wat in de toekomst gevolgen kan hebben. Om al deze redenen heeft onze fractie besloten vóór te stemmen, ook al vinden we het in ons hart veel te duur.

Reacties

Wie zit hier, buiten een paar ego's die een boost nodig hebben, nou helemaal op te wachten?
1) Het is, zoals gesteld, een belachelijke som (belasting)geld
2) Het zal voor nóg meer opstoppingen zorgen op de A58
3) Het haalt de enige 'langzamere' route weg voor automobilisten die niet over de snelweg willen of durven.
4) Het zorgt tevens voor een grotere millieu belasting, aangezien brandsrofverbruik bij 120km p.u. hoger is dan bij 80 km p.u.

Ik snap niet dat dit plan bijval krijgt.