Het dreigende vrijhandelsverdrag van de EU: wurgakkoord TTIP

24 november 2014

Het dreigende vrijhandelsverdrag van de EU: wurgakkoord TTIP

De VS en de EU overleggen druk - en in het geheim -  over de totstandkoming van een vrijhandelsverdrag (het Trans-Atlantisch Handels- en Investeringsverdrag). Doel daarvan is barrières voor handel en investeringen te slechten.

Volgens voorstanders zal dit leiden tot economische groei, banen en voorspoed. Tegenstanders benadrukken dat het verdrag ertoe zal leiden dat sociale en milieuwetgeving aan de kant wordt geschoven en dat bedrijven de bevoegdheid dreigen te krijgen om overheden voor private geschillencommissies te dagen wanneer zij zich geschaad zien in hun commerciële belangen. Hoewel er veel op het spel staat, zijn er maar weinig mensen in Nederland daarvan op de hoogte. Laat staan dat er sprake is van grootschalige onvrede of protest.

Anne-Marie Mineur (Europarlementslid voor de SP) en SP-kamerlid Jasper van Dijk lopen voorop in het verzet hiertegen en verzoeken iedereen het manifest tegen dit handelsverdrag te tekenen.