SP amendement overgenomen

5 oktober 2014

SP amendement overgenomen

Vanwege de nieuwe Wet Passend Onderwijs moet de gemeentelijke regeling rondom het leerlingenvervoer daarop aangepast worden. Dit gebeurt in een zogenaamde verordening.

De nieuwe verordening leerlingenvervoer stond dan ook op de agenda van de raadsvergadering van 30 september. En wel als hamerstuk (een stuk waarover niemand het woord wenst te voeren).

De SP-fractie was het daar niet mee eens en heeft het initiatief genomen dit agendapunt wel ter discussie te stellen. Wat was er aan de hand?

“Zo’n beetje alles wordt tegenwoordig aangegrepen om te bezuinigen”, aldus Frans van Boekhold (woordvoerder bij dit onderwerp voor de SP-fractie). “Nu is er op zich niets mis mee om de uitgaven kritisch tegen het licht te houden. Zo ook de uitgaven voor het leerlingenvervoer. Het gaat over veel geld. Je kunt het leerlingenvervoer versoberen door de leerlingen niet meer thuis op te halen. De leerlingen moeten dan naar een verzamelpunt, een zogenaamde centrale opstapplaats. Als een leerling daartoe zonder al te veel problemen toe in staat is, heb ik daar geen problemen mee. Er zijn echter altijd uitzonderingsgevallen. Kinderen voor wie het beter is thuis opgehaald te worden en/of voor wie het beter is via individueel vervoer naar school gebracht te worden”.

In het raadsvoorstel stond echter dat met ingang van het schooljaar 2015-2016 alle leerlingen gebruik moeten gaan maken van de centrale opstapplaatsen. Geen uitzonderingen dus.

“De SP-fractie heeft een wijzigingsvoorstel (een amendement) ingediend”, vertelt Frans van Boekhold verder. “Een kleine, maar wel belangrijke verandering in de tekst, waardoor het mogelijk blijft maatwerk te leveren. En dat is in het belang van het kind”. Het amendement is uiteindelijk unaniem door de raad overgenomen. Een klein doch belangrijk succesje voor de SP.