Informatie- en discussieavond over de nieuwe WMO

12 september 2014

Informatie- en discussieavond over de nieuwe WMO

Maandag 22 september, 20.00 uur, De Enck

De afbraak van de zorg wordt door dit kabinet in een fors tempo doorgezet. Mensen die zorg nodig hebben en mensen die in de zorg werken worden geconfronteerd met enorme bezuinigingen.

Dit kabinet hevelt een aantal zorgtaken uit de AWBZ over naar de gemeente. Per 1 januari 2015 treedt de nieuwe WMO (Wet Maatschappelijke Ondersteuning) in werking.

De argumenten die de regering gebruikt zijn o.a. dat er door de overheveling meer kwaliteit van zorg zal komen, er meer betrokkenheid vanuit de samenleving zal komen en de overheveling bijdraagt aan de financiële houdbaarheid van de langdurige zorg. De praktijk zal zijn dat de gemeente beslist of iemand begeleiding, dagbesteding of huishoudelijke verzorging nodig heeft. Dit terwijl we ons zelf langer thuis zullen moeten redden en we een groter beroep zullen moeten doen op vrijwilligers en mantelzorgers.

Elke gemeente moet de WMO zelf gaan organiseren. Hierdoor zal de zorg in de ene gemeente anders georganiseerd gaan worden dan in de andere gemeente.

Tijdens de bijeenkomst op 22 september besteden we aandacht aan hoe we de zorg in de gemeente Oirschot gaan organiseren. Omdat we zelf als SP in de coalitie zitten, hebben we hierop al iets van invloed kunnen uitoefenen. Echter ook in Oirschot zullen veel mensen de gevolgen van deze decentralisatie aan den lijve gaan ondervinden. Het is dan ook niet de bedoeling dat we lijdzaam gaan toezien. We willen de gevolgen van deze hervormingen van de gezondheidszorg aan de kaak stellen. Daarom willen we, 22 september, nadenken en besluiten hoe we dit samen als SP Oirschot gaan aanpakken.

Kom daarom 22 september naar De Enck. We beginnen om 20.00 uur (de zaal is om 19.30 uur open).