Oirschot vs. Laurentius

31 oktober 2012

Oirschot vs. Laurentius

De SP Oirschot heeft een bezorgde brief gestuurd aan B en W met daarin vragen over woningcorporatie Laurentius. Met name voor de huidige huurders en toekomstige starters willen we weten wat de gevolgen zijn van de financiële problemen bij Laurentius. U behoort misschien niet tot deze groepen, toch gaat u ongetwijfeld de gevolgen merken. Bijvoorbeeld: Onze jeugd trekt massaal weg uit onze dorpen, omdat er geen betaalbare woonruimte kan worden gevonden. Oirschot zal sterker gaan vergrijzen, terwijl een goede leeftijdsmix juist goed is voor een gezonde samenleving. De gevolgen zullen hun weerslag hebben op o.a. verenigingen en dalende leerlingenaantallen.

Wat is het probleem: Oirschot heeft maar 10% aan sociale (betaalbare) woningen, terwijl andere gemeentes een aandeel van 40% hebben. De gemeente heeft met Laurentius afgesproken om een inhaalslag te maken, en 256 woningen te gaan bouwen. Deze afspraak kan Laurentius dus niet nakomen. We willen graag weten welke afspraken er nog meer zijn gemaakt en hoeveel meer er niet zijn nagekomen. We willen graag weten of ontbinding van het contract met Laurentius mogelijk is. En mocht het contract ontbonden kunnen worden, wat zijn dan de gevolgen voor Oirschot?
En heeft Laurentius afspraken gemaakt met Oirschot, zoals ze die hebben gemaakt met de gemeente Breda, waarbij de gemeente Breda voor 550 miljoen (!) garant staat?
Allemaal vragen waarover we niet langer kunnen/wllen zwijgen en waar op korte termijn een eerlijk antwoord op moet komen om de gevolgen voor alle Oirschottenaren te kunnen overzien.

Nu Laurentius in 2011 de gemeente miljoenen heeft gebracht (tenminste, dat mogen we hopen), is er nauwelijks tot niets aan sociale woningbouw gedaan. Sterker nog, de miljoenen worden gebruikt om gaten in de begroting te vullen, het zogenaamde potverteren. Net als in het veleden lijkt volkshuisvestingsgeld niet terecht te komen bij de doelgroepen waar de nood het hoogst is, maar bij andere zaken. We moeten hopen dat ‘Laurentius’ niet het excuus wordt om niet sociaal te gaan bouwen voor starters.

Wij hebben altijd grote twijfels gehad bij de overdracht. Wij zeiden destijds al dat 70 miljoen geen realistisch bedrag was voor 900 woningen en een taak op het gebied van de volkshuisvesting.
Een realistische overeenkomst was geweest: een steenharde garantie op woningbouw (bijzonder kostbaar), een steenharde garantie op onderhoud en renovatie voor huidige huurders (ook bijzonder kostbaar) en maximaal 5 miljoen euro daarbovenop. Beter deze oplossing dan de huidige onzekerheid over nieuwe woningbouw (gaat het nog wel sociaal worden?), de huurhuizen die mogelijk worden verwaarloosd en het huidige potverteren van de miljoenen die eigenlijk bedoeld zijn voor starters en de huidige huurders.

De SP Oirschot zal Laurentius beslist niet met fluwelen handschoenen aanpakken. We blijven kritisch. We gaan een onderzoek houden onder de huidige huurders en zullen mogelijk pleiten voor een andere woningcorporatie; één die zich wel aan de afspraken houdt en zich volledig bezig houdt met de sociale volkshuisvestingstaak.