Democratie moet de ruimte krijgen

21 augustus 2012

Democratie moet de ruimte krijgen

Weliswaar wat laat vanwege de vakantieperiode maar eindelijk lijkt de verkiezingscampagne nu dan toch echt op gang te zijn gekomen. Een vertrouwd beeld rondom de verkiezingen zijn de verkiezingsborden. Op deze borden kunnen de politieke partijen hun boodschap kwijt. Wat ons andere jaren al opviel maar nu nog iets meer is dat er in de gemeente Oirschot erg kleine verkiezingsborden staan.

Deze verkiezingen zijn er 21 deelnemende partijen die allemaal een boodschap hebben. Vorige keer deden er 19 partijen mee aan de verkiezingen en in 2006 maar liefst 24. De jaren daarvoor (2003 en 2002) ‘slechts’ 19 en 16 partijen. Er is weinig ruimte voor de posters. Op sommige plaatsen (zoals op de markt in Oirschot) staat zelfs maar een enkel bord, waar op sommige andere plaatsen een dubbel bord staat. We hebben vandaag naar de gemeente gemaild met de vraag of er plannen zijn om grotere borden te gaan gebruiken en om meer borden te plaatsen.

Ruim een jaar geleden (juli 2011) hebben we de gemeente Oirschot per brief al eens gevraagd om ook eens na te denken over het vrijmaken van ruimte voor organisaties, partijen etc. buiten de verkiezingsperiodes om. Dit hebben we per e-mail ook nog een gevraagd, maar helaas beide keren zonder resultaat of duidelijk antwoord. Ook dit willen we graag nog eens onder de aandacht brengen. Democratie moet de ruimte krijgen en is een groot en belangrijk goed in ons land. Dat is buiten alle verschillen dan weer één van de dingen die praktisch alle partijen bindt.