Emile Roemer: 'tel uit je verlies'

31 mei 2012

Emile Roemer: 'tel uit je verlies'

Eerst probeerden VVD en CDA de PVV zo ver te krijgen dat er komend jaar voor miljarden bezuinigd zou kunnen worden. Toen Wilders dat te gortig vond, werden D66, GroenLinks en ChristenUnie verleid om de plaats van de PVV in te nemen. Zij zijn nu toch de nieuwe gedogers van dezelfde kortzichtige bezuinigingspolitiek die slecht voor ons land gaat uitpakken. Waarom? Dat moet u aan Slob, Sap en Pechtold vragen.

Ik vind het maar raar: met verkiezingen al op de kalender nog snel even zo’n kolossaal, en louter alleen op cijfertjes gericht bezuinigingspakket afspreken met wat tot nu toe de meest rechtse regering ooit heette. Het lijkt op stuivertje wisselen. Daar word je niet echt beter van. De pensioenleeftijd nog eerder omhoog, het eigen risico in de zorg naar 350 euro, de btw naar 21 procent en via Brussel de democratie nog verder inperken. Tel uit je verlies!

Ondertussen worden de problemen in Europa met de dag groter en de mensen bozer. De crisis zaait overal woede die wordt gevoed door enerzijds machteloosheid van de bevolking en anderzijds de enorme onrechtvaardigheid van alle besluiten. Daarom weigert de Griekse bevolking zich nog langer door Brussel te laten koeioneren, maar ook de Spaanse bevolking is het bezuinigen beu, nu een kwart zijn baan kwijt is en jonge mensen al helemaal niet meer aan de bak komen. De Fransen hebben gekozen voor een president die in ieder geval zegt dat hij het echt anders wil in Europa. Ik ben ervan overtuigd dat de meeste Nederlanders ook de buik vol hebben van wat Brussel ons beveelt en van het slaafse volgen daarvan door de regering Rutte.

Maar terecht stelt ook iedereen vervolgens de vraag, wat dan wel? Ook wij zullen onze economie weer aan de praat moeten krijgen, zodat we niet elk jaar minder belasting binnen krijgen, met als gevolg lagere lonen en meer werklozen erbij. Dat doe je echter niet met een btwt-verhoging, maar met stimuleringsmaatregelen voor het MKB en voor de bouw. De arbeidsmarkt verbeter je niet door economische krimp, een snellere AOW-verhoging en meer jeugdwerkloosheid maar juist door mensen onder de 65 aan het werk te krijgen en aan het werk te houden. En de zorg verbeter je niet door een forse belasting te heffen op ziek zijn, maar door een eind te maken aan de marktwerking, door meer kleinschalige buurtzorg, door rigoureus te snijden in bureaucratie en door budgetfinanciering.

Natuurlijk hangt onze economie samen met die van andere Europese landen. Als Geert Wilders wil weglopen uit de Europese Unie dan wens ik hem sterkte; het zal een eenzame tocht worden. Nederlanders zijn wel goed maar niet gek. Ze weten dat Nederland geen eiland is en dat je samen sterker staat. Maar we hoeven onze oren daarom nog niet te laten hangen naar wat Brussel bedenkt. Fijn als Brussel meedenkt – maar fout als Brussel de baas denkt te kunnen spelen. Samenwerken in Europa moet voor ieder land voordelig zijn.

Zonder die voordelen haken mensen massaal af.

Emile Roemer