Woningbouwcorporatie Laurentius in de problemen. (Toekomstige) huurders ook?

15 maart 2012

Woningbouwcorporatie Laurentius in de problemen. (Toekomstige) huurders ook?

Laurentius is recent veelvuldig in het nieuws geweest. Laurentius voldoet op het moment niet aan twee criteria die het Waarborgfonds Sociale Woningbouw (WSW) stelt.

Laurentius heeft in februari gereageerd met een nieuwsbrief naar alle huurders in de gemeente. In deze nieuwsbrief wordt beaamd dat men niet voldoet aan enkele criteria. Ook staat het volgende te lezen: ‘Allereerst, Laurentius is nog steeds een kerngezonde woningcorporatie. De afgelopen tien jaar hebben we steeds winst geboekt en dat zal de komende tien jaar ook zo blijven.’ Uiteraard hopen ook wij dat Laurentius winst blijft maken en op een goede manier kan functioneren (al is een uitspraak dat dat de komende tien jaar ook zo zal blijven in onze ogen wat voorbarig).

Een ander citaat uit de nieuwsbrief van Laurentius: ‘Inmiddels hebben we afgesproken dat we tijdelijk pas op de plaats maken met het doen van nieuwe investeringen en dat we waar mogelijk nieuwbouwplannen uitstellen of afstoten.’ Lopende projecten worden afgebouwd, nieuwbouwprojecten niet. Wat gaat dat betekenen voor de nieuwbouw die in Oirschot wenselijk is? Later kwam in het nieuws dat de bouw van de 256 sociale huurwoningen op dit moment niet gaat starten. We hopen ook dat er in Oirschot geen huurwoningen verkocht gaan worden want dan wordt de situatie nog nijpender. ‘Bouwen, bouwen, bouwen’ staat ons nog helder voor de geest. Maar amper een jaar later lijkt dit gewenste scenario er iets anders uit te zien.

Dat de organisatie ‘kerngezond’ is betwijfelen we gezien het niet halen van enkele criteria, maar niet alleen dat. In het jaar 2009 was het salaris voor de driekoppige Laurentius directie een kleine 600.000 euro (later werd ook 7 ton genoemd). In onze ogen is dit absurd en niet gezond.

Woningbouw in Oirschot is, terecht, veelbesproken. Het aantal huurwoningen tegen redelijke huurprijs in de gemeente is te laag. De gemeenteraad besliste destijds dat het WBO in de verkoop moest. Laurentius werd de nieuwe bezitter van ruim 900 woningen in Oirschot. Ook de SP Oirschot-de Beerzen roerde zich. Er werd o.a. direct contact gezocht met de huurders van het WBO. Handtekeningen werden ingezameld om de zaak scherp te houden en te laten zien dat de huurders kritisch mee keken en geen nieuw wanbeleid accepteerde. De overgrote meerderheid van de mensen zette een handtekening en de boodschap was helder.

De primaire taak van een woningbouwcorporatie hoort te zijn dat er sociale huurwoningen gebouwd en onderhouden worden voor mensen met een minder dik gevulde portemonnee. Zoals verwacht mag worden blijven we het kritisch volgen.