Vragen aan college van B&W over Laurentius

20 maart 2012

Vragen aan college van B&W over Laurentius

Gezien de ontwikkelingen bij Laurentius hebben we een brief verzonden naar het Oirschotse college van Burgemeester en Wethouders en de Gemeenteraad. Hieronder de brief. We hopen op een spoedig antwoord op de gestelde vragen.

Geachte college van B&W en geachte volksvertegenwoordigers van de gemeente Oirschot,

Woningbouwcorporatie Laurentius is recent veelvuldig in het nieuws geweest. Laurentius voldoet op het moment niet aan twee criteria die het Waarborgfonds Sociale Woningbouw (WSW) stelt. Dat is op zich natuurlijk al reden tot zorg. Wethouder Machielsen heeft dan ook gesproken met een directielid van de Laurentius.

Wat waren de uitkomsten van dat gesprek?

Wat is de actuele stand van zaken op dit gebied?

Laurentius heeft in februari gereageerd met een nieuwsbrief naar alle huurders in de gemeente. In deze nieuwsbrief wordt beaamd dat men niet voldoet aan enkele criteria. Ook staat het volgende te lezen:

‘Allereerst, Laurentius is nog steeds een kerngezonde woningcorporatie. De afgelopen tien jaar hebben we steeds winst geboekt en dat zal de komende tien jaar ook zo blijven.’

Uiteraard hopen ook wij dat Laurentius goed loopt en op een goede manier kan functioneren zodat het realiseren en onderhouden van sociale huurwoningen plaats kan blijven vinden. Een uitspraak dat men ook de komende tien jaar winst blijft boeken vinden we echter voorbarig. In de toekomst kijken kan niemand, ook Laurentius niet.

Een ander citaat uit de nieuwsbrief van Laurentius:

‘Inmiddels hebben we afgesproken dat we tijdelijk pas op de plaats maken met het doen van nieuwe investeringen en dat we waar mogelijk nieuwbouwplannen uitstellen of afstoten.’

Lopende projecten worden volgens de nieuwsbrief afgebouwd, nieuwbouwprojecten niet.

Wat gaat dat betekenen voor de nieuwbouw die in Oirschot zo wenselijk is?

Later kwam in het nieuws dat de bouw van de 256 sociale huurwoningen op dit moment niet gaat starten.

Wat is hiervan de huidige status?

Deelt het college van B&W en de gemeenteraad onze grote zorgen voor de voortgang van hetgeen we allemaal willen: het oplossen van het woningtekort?

We hopen ook dat er in Oirschot geen huurwoningen verkocht gaan worden want dan wordt de situatie nog nijpender. Echter hebben ons signalen bereikt dat er metingen zijn geweest bij huurwoningen van Laurentius in Oirschot. De uitspraak ‘bouwen, bouwen, bouwen’ staat ons nog helder voor de geest. Maar amper een jaar later lijkt dit gewenste scenario er iets anders uit te zien.

Weet u van plannen tot verkoop van huurwoningen in Oirschot die in het bezit zijn van Laurentius?

Deelt u onze mening dat er op een dusdanig klein huurwoningen bestand geen huizen verkocht moeten worden? Zo nee, waarom niet?

Dat de organisatie van Laurentius ‘kerngezond’ is betwijfelen we gezien het niet halen van enkele criteria, maar niet alleen dat. In het jaar 2009 was het salaris voor de driekoppige Laurentius directie een kleine 600.000 euro (later werd ook 7 ton genoemd). In onze ogen is dit absurd en absoluut niet gezond. Destijds was één van de door de Oirschotse Huurdersraad ingediende punten voor het bidbook dat het Woningbedrijf Oirschot niet verkocht zou worden aan een partij die maatschappelijk onverantwoorde keuzen maakt op o.a. het gebied van salarissen. De letterlijke tekst was:

‘Verkoop aan een instelling die maatschappelijk verantwoord bezig is (met het oog op investeringen, salarissen, bonussen, eigen huisvesting etc.)’

Destijds heeft de gemeenteraad met kennis van deze salarissen (ruim boven de Balkenende-norm) toch voor Laurentius gekozen.

Wat is uw mening omtrent deze salarissen?

Bent u van mening dat salarissen voor directieleden van een relatief vrij kleine corporatie als Laurentius absoluut de Balkenende-norm niet horen te overschrijden? Zo ja, wat denkt u hieraan te doen? Ze nee, wat is hiervan de reden?

Bent u als gemeenteraad en college van B&W bereid om Laurentius te wijzen op de maatschappelijk steeds sterker wordende roep op het einde van deze exorbitante zelfverrijking? Zo ja, hoe gaat u dat aanpakken. Zo nee, waarom niet?

Reeds op 2 maart 2011 hebben wij hierover vragen gesteld en gewezen op de absurde salarissen van de directieleden van Laurentius. Op de vragen hebben we nooit antwoord gehad.

Woningbouw in Oirschot is, terecht, veelbesproken. Het aantal huurwoningen tegen redelijke huurprijs in de gemeente is te laag (procentueel gezien hebben we een zeer laag aanbod van sociale woningbouw in Oirschot, vergeleken met het landelijk gemiddelde). De gemeenteraad besliste destijds dat het Woningbedrijf Oirschot in de verkoop moest. Laurentius werd de nieuwe bezitter van ruim 900 woningen in Oirschot. Ook de SP Oirschot-de Beerzen roerde zich. Er werd deur aan deur o.a. direct contact gezocht met de huurders van het Woningbedrijf Oirschot. Handtekeningen werden ingezameld om de zaak scherp te houden en te laten zien dat de huurders kritisch mee keken en geen nieuw wanbeleid accepteerde wat hen (maar ook vele woningzoekenden) direct en indirect geraakt heeft. De overgrote meerderheid van de mensen zette een handtekening onder onze oproep en de boodschap was helder. De indruk van de SP was en is dat de gemeenteraad en het college van B&W net als ons gaat voor een oplossing van het woningprobleem in onze gemeente. Wij zijn daarom ook bereid om constructief mee te denken en handelen. De door u zo belangrijk geachte burgerparticipatie hebben we in Oirschot de laatste jaren veelvuldig zeer serieus genomen door het zoeken van direct contact met inwoners van onze gemeente op straat, aan de deur, in het winkelcentrum en op diverse andere manieren. Ook op het gebied van woningbouw hebben we destijds met de eerder aangehaalde actie ons steentje bij gedragen. En niet, zoals door sommigen werd beweerd, voor eigen gewin, maar uit betrokkenheid en omdat ons contact met de achterban en met de mensen op straat uitwees dat dit iets was en is waar we mee aan de slag moesten en blijven.

De primaire taak van een woningbouwcorporatie hoort in onze ogen te zijn dat er sociale huurwoningen gebouwd en onderhouden worden voor mensen met een minder gevulde portemonnee.

Bent u het hiermee eens of niet? Zo nee, wat is uw onderbouwing?

We hopen op een spoedig antwoord op onze vragen en kijken er naar uit.

Hoogachtend,

Sander Putmans