SP Oirschot en zorg

28 juni 2011

SP Oirschot en zorg

We hebben als SP Oirschot-de Beerzen zijnde al diverse keren ingesproken tijdens gemeenteraadsvergaderingen in Oirschot. We hebben o.a. ons licht laten schijnen over de grote verantwoordelijkheid die bij de gemeente neer is gelegd met het oog op zorg. Nicole Sterken (bestuurslid) heeft destijds de onderstaande tekst opgelezen voor de mensen van de gemeenteraad Oirschot.

De brief die destijds voorgelezen is:

Geachte voorzitter, leden van de raad,

Mijn naam is Nicole Sterken en ik spreek hier namens de SP-ledenwerkgroep Oirschot-de Beerzen. Daarnaast ben ik zelf ervaringsdeskundige als moeder van een gehandicapt kind en daardoor ook een gedwongen mantelzorger, waardoor ik uit eigen ervaring over dit onderwerp kan spreken en dat ook graag wil doen.

Mijn zoon is 19 jaar en is al 5 jaar thuis! En ditzelfde dreigt in de toekomst met veel en vooral kwetsbare mensen te gebeuren door de huidige plannen van onze overheid. Al jaren lopen ik en mijn man met verschillende instanties o.a.: het GGzE, Leo Kánnerhuis, Mee!, het CCE en vele anderen tegen grote problemen aan. Er is geen gepaste dagbesteding en zelfs geen woonvoorziening voor onze zoon. Nu heb ik het nog maar over 1 persoon, maar dit dreigt de werkelijkheid te worden voor vele mensen. Want U maakt hen met dit nieuwe beleidsplan afhankelijk van hun naaste en/of vrijwilligers uit hun omgeving. Dit is volgens ons een onhaalbare oplossing.

Geacht College als uitvoerder van het WMO-beleid komt er dus een grote verantwoordelijkheid op u af. Bij de opiniërende raadsbijeenkomst (5 april) werd mij al meteen duidelijk, dat U de grootste moeite heeft om keuzes te maken. Waar liggen de prioriteiten? Sociaal-culturele participatie, arbeidsparticipatie, maatschappelijke participatie of participatie voor ondersteuning? De gemeente heeft een grote zak geld die zij breed in mogen zetten en u kunt uiteindelijk zelf de keuze bepalen. Gaat u iene miene mutte spelen of gaat dit geld (als u er niet uitkomt) naar een asfaltweg ergens in de omgeving van de Stille Wille?

U wilt graag een brede participatie vanuit de Oirschotse bevolking. Als SP delen wij die mening maar wij vinden dat die brede participatie reeds nu moet beginnen, bij het uitwerken van het gemeentelijk beleidsplan.

U wilt met zoveel mogelijk vrijwilligers een sociale gemeenschap zoals het vroeger was. Ouders,naasten en buren in je omgeving die de zorg (als die nodig is) automatisch en vrijwillig gaan overnemen. U zou graag zien dat de jongeren van nu, meer initiatief tonen en vrijwilligerswerk doen. Jongeren en met name werkende ouders van jonge gezinnen hebben al bijna twee banen nodig om zichzelf of hun gezin te onderhouden in deze 24-uurs economie. De gevolgen zijn al zichtbaar in het verenigingsleven en met name de buurtactiviteiten. Hoe moeilijk is het om vrijwilligers te vinden voor allerlei activiteiten voor jongeren of ouderen. Onze snelle maatschappij heeft ervoor gezorgd dat jongeren individualistisch zijn ingesteld. Natuurlijk zijn er nog steeds mensen bereidt om vrijwilligerswerk te doen, maar voor hen zal de druk straks gemakkelijk te hoog worden waardoor ook zij afhaken.

U hebt met het WMO beleid vooral te maken met mensen die het kwetsbaarst zijn: zoals ouderen, mensen die niet goed kunnen lezen of schrijven, mensen met een uitkering, gehandicapten. Dit zijn mensen die doorgaans al zeer moeilijk de weg weten te vinden naar het WMO loket. Voor elke persoon geldt een specifieke situatie. Voor elk geval moet dus een specifieke oplossing gevonden worden zeker wanneer U voor de zorg een beroep doet op hun naaste omgeving. Een omgeving die immers voor iedereen anders is.

Terecht bleek in de vergadering van 5 april hoe ontzettend moeilijk het is om goede keuzes te maken. Als SP zijn we van mening dat het te vroeg is om keuzes te maken. Eerst moet er goed overlegd worden met vertegenwoordigers van de mensen die straks daadwerkelijk de zorg moeten gaan verlenen. Zij zijn het die kunnen bepalen of een beleid, een aanpak haalbaar is of niet.

Meneer de Voorzitter, graag horen we dan ook van u op welke wijze u gaat zorgen dat de juiste mensen gaan deelnemen aan de door u geplande burgerparticipatie? Belangrijke spelers zijn volgens ons ook buurtverenigingen, mantelzorgers, mensen van de parochie, … Deelt u onze mening dat vertegenwoordigers van deze groepen straks ook een rol moeten hebben bij de uitvoering van het nieuwe beleid? Er moet volgens ons een overlegorgaan komen dat tijdig kan inspringen wanneer er signalen komen dat de zorg voor bepaalde personen dreigt mis te gaan.

Ik dank u voor uw aandacht!