SP Oirschot-de Beerzen blij met besluit van gemeente Oirschot omtrent WSD maar verontrust over mogelijke bezuinigingen

30 juni 2011

De SP afdeling in oprichting Oirschot-de Beerzen complimenteert de gemeente Oirschot met het in onze ogen juiste besluit om de WSD (sociale werkvoorziening) onaangetast te laten. We zijn blij met deze stap en juichen het dan ook van harte toe! Burgemeester Severijns van onze gemeente gaf verder aan: “De zwakkeren blijven we beschermen en het is niet zo dat we alleen maar bezuinigen.” We zullen de heer Severijns en het college van B&W in het geheel uiteraard houden aan deze uitspraak. De rekening van deze crisis mag volgens de SP absoluut niet komen liggen bij mensen die het al moeilijk hebben en door asociaal landelijk beleid nog verder in de moeilijkheden dreigen te komen. De gemeente heeft hierin ook een belangrijke taak en die zullen we in de gaten houden. Het WMO-beleid moet in onze ogen dan ook fatsoenlijk en goed zijn en we hopen natuurlijk in zowel het college van B&W een bondgenoot te vinden als in de Oirschotse politiek in het algemeen.

SP - Protest tegen bezuinigingsplannen op sociale werkplaatsen

Grote zorgen om bezuinigingen
Het college van B&W komt verder met plannen om te bezuinigen op onderwijs, subsidies en publieke voorzieningen. Zo is ondermeer het plan om de bibliotheek te laten verdwijnen. Dit baart ons grote zorgen omdat voorzieningen zoals o.a. de bibliotheek in onze ogen van groot belang zijn. Wat ons ook zorgen baart is de uitspraak dat burgers meer verantwoordelijkheden krijgen. Als SP zijn we er niet tegen om mensen tot op zekere hoogte eigen verantwoordelijkheid te laten nemen, dit is in sommige gevallen zelfs prima. Maar we moeten er in onze ogen sterk voor waken dat we niet teveel verantwoordelijkheden neerleggen bij mensen en er vanuit gaan dat iedereen zelfredzaam is. We hebben dit eerder ook aangegeven in onze reactie op de toekomstvisie. Door diverse oorzaken en door diverse ontwikkelingen in onze maatschappij is het ook niet altijd vanzelfsprekend dat vrienden en familie kunnen zorgen voor iemand die hulpbehoevend is, hoe graag men ook zou willen. We zijn benieuwd naar de verdere bezuinigingen die op stapel staan en zullen er kritisch naar kijken. De broekriem moet worden aangehaald, dat is voor iedereen duidelijk, maar de manier waarop dit wordt ingevuld en waar wordt gesneden is de grote vraag. De SP afdeling in oprichting Oirschot-de Beerzen zal het dan ook op de voet volgen. We zullen er met gestrekt been in vliegen als men bezuinigd op mensen die deze bezuiniging niet kunnen en mogen dragen.

WSD
De WSD (sociale werkvoorziening) blijft onaangetast. Dat is erg goed nieuws! Eerder verwierp het gemeentebestuur het bestuursakkoord. "De bezuinigingen zijn onverantwoord" verwoorde wethouder Willy Evers (VVD) het standpunt van het Oirschotse college van B&W destijds. We zijn blij dat de heer Evers tegen de standpunten van zijn eigen partij koos voor het verwerpen van dit in onze ogen asociale bestuursakkoord. Wethouder Evers zij hierover o.a. : “De landelijke overheid wil extra taken doorschuiven naar de gemeentes maar die gemeentes moeten het dan wel met minder geld doen. Door de landelijke coalitie van CDA-VVD met gedoogsteun van de PVV wordt op die manier een forse bezuiniging doorgeschoven naar de gemeentes. Voor die extra taken krijgen we geen extra geld. Dat is onverantwoord. De meeste zorgen hebben we over de sociale werkvoorzieningen waar kwetsbare mensen op straat gezet moeten worden", aldus de wethouder. We zijn blij dat Evers zich op deze manier opstelt en hopen dat hij zich de komende tijd vaker (samen met het college en de gemeenteraad) durft te verzetten tegen de onzalige bezuinigingsplannen van de landelijke regeringscoalitie van VVV en CDA met gedoogsteun van de PVV. Enkele dagen terug werd door de SP een rapport openbaar gemaakt over de situatie binnen de sociale werkvoorziening volgens de mensen die daar werkzaam zijn. Het rapport is hier te vinden. We hopen dat de gemeente en verantwoordelijk wethouder (sociale zaken en werkgelegenheid) hier ook goed naar willen kijken. Waar mogelijk en van toepassing op de lokale situatie bij de WSD is actie ondernemen dan een logische vervolgstap. Wethouder Evers is (onbezoldigd) Lid van het Dagelijks Bestuur van de WSD dus wij nemen aan dat de lijnen dan ook kort zullen zijn en het zicht op de situatie goed is.

SP - WSD'ers uit Oirschot op de markt
WSD'ers samen met SP'ers op de Oirschotse markt