Buurtenquête SP in Oirschotse wijken de Pullen en Helleweikes

5 april 2009

Buurtenquête SP in Oirschotse wijken de Pullen en Helleweikes

De SP-werkgroep Oirschot-De Beerzen heeft zijn tweede buurtenquête bijna afgerond. In de Oirschotse wijken de Pullen en Helleweikes zijn 550 enquêteformulieren verspreid. Enthousiaste SP-leden hebben al meer dan 200 formulieren huis aan huis opgehaald. Bewoners reageren positief op het SP-initiatief.

Enthousiaste reacties bewoners
Veel bewoners hadden het formulier al klaar liggen toen de SP’ers aan de deur kwamen. De reacties van bewoners zijn over het algemeen positief te noemen. Op het enquêteformulier kunnen bewoners aangeven wat zij vinden van de veiligheid, speelgelegenheid , openbaar vervoer en andere voorzieningen in de wijk. Ook zijn er vragen over de leefbaarheid van Oirschot. Huurders kunnen aangeven wat zij vinden van het woningonderhoud en de klantvriendelijkheid van Woningbedrijf Oirschot.

Ook kunnen bewoners cijfers geven aan het college van B&W, de gemeenteraad en Woningbedrijf. Tot slot kunnen zij vermelden of ze op de hoogte gehouden willen blijven van SP-activiteiten in Oirschot. Op dit moment zijn er 200 formulieren opgehaald, een uitstekend resultaat. Ook zijn er al zo’n 30 personen die op de hoogte willen blijven van SP-activiteiten. Werkgroeplid Frans van Hoof: ‘Het blijkt telkens maar weer dat veel mensen het op prijs stellen dat we langs de deur gaan en hun mening vragen. Dat doet geen enkele andere partij in Oirschot. Het contact met gewone mensen werkt ook enorm motiverend voor de leden van onze werkgroep.’

Jan van Houtum van de SP-werkgroep haalt enquêteformulieren op

Folder met resultaten
Alle bewoners van de Pullen en Helleweikes zullen via een speciale folder op de hoogte gebracht worden van de uitkomsten van de enquête. Er wordt ook een rapport gemaakt dat overhandigd zal worden aan de buurtvereniging, de gemeente en Woningbedrijf Oirschot. Als er iets speciaals uit de enquête komt, zal de SP actie ondernemen, samen met bewoners. Na eerder de Gildewijk gedaan te hebben is dit de tweede buurtenquête van de SP-werkgroep.

De werkgroep wordt begeleid door Willem van Meurs van de afdeling Boxtel, waar de werkgroep onder valt. Op termijn is het de bedoeling om in Oirschot een SP-afdeling op te richten. De werkgroep is nu bezig om via buurtenquêtes op de hoogte te komen van wat er leeft in de buurten en zo ook in contact te komen met Oirschotse mensen. In het najaar wordt in een andere buurt nog een enquête gehouden. Willem van Meurs is tevreden met de inzet van de Oirschotse werkgroep: ‘Ze zijn niet te beroerd om langs de deuren te gaan en de handen uit de mouwen te steken. Dat is een uitstekende basis om een goede afdeling op te bouwen.’ Overigens is de werkgroep niet alleen bezig met buurtenquêtes. Regelmatig worden landelijke SP-kranten huis aan huis uitgedeeld en men is ook actief in het verzet tegen de komst van megastallen in Langereyt-De Baest en Stille Wille.