Remi Poppe deelt kranten uit in Oirschot

31 oktober 2008

Remi Poppe deelt kranten uit in Oirschot

SP Tweede Kamerlid Remi Poppe heeft gisteravond met SP’ers uit Oirschot en Boxtel de landelijke ZO-krant uitgedeeld in de wijk De Pullen in Oirschot. Huis aan huis werd aangebeld en een praatje gemaakt met bewoners over de wijk en hen de vraag gesteld hoe het met hun koopkracht gesteld is. Bewoners reageerden enthousiast op dit SP-initiatief.

Remi Poppe in Oirschot

Rode invasie
Zeven SP’ers in rode tomaatjassen met stapels ZO-kranten op de arm, vergezeld door een fotograaf. Dat was gisteravond het opvallende beeld in de Oirschotse wijk De Pullen. Met één speciale gast: SP Tweede Kamerlid Remi Poppe. Deze had ‘s-middags de vergaderzalen van de Tweede Kamer verlaten en koers gezet naar Oirschot om de plaatselijke SP’ers te helpen met het verspreiden van de ZO-kranten. Landelijk worden hiervan ruim 1 miljoen exemplaren verspreid door vrijwilligers. Lijkt het kabinet slechts oog te hebben voor de 40 probleemwijken van Vogelaar, de SP gaat door heel het land 400 wijken in om met de bewoners te praten en eventueel actie te voeren om verbeteringen te realiseren. Zowel Eerste als Tweede Kamerleden van de SP worden daarbij in heel het land ingezet om mee te helpen.

Enthousiaste reacties
Veel bewoners reageerden positief op het initiatief. Soms verbaasd, maar vaak ook niet omdat men in het plaatselijke weekblad en in het Eindhovens Dagblad al gelezen had dat Remi Poppe en de SP’ers de wijk zouden bezoeken. Er ontstonden interessante discussies aan de deur. Over het algemeen genomen toonden bewoners zich tevreden over het wonen in de wijk. Minder tevreden zijn de mensen over hun koopkracht. Het door Balkenende beloofde zoet dat na het zuur zou komen, is in ieder geval niet voor het merendeel van de bewoners van de wijk De Pullen weggelegd. Zij zeggen daar weinig van gemerkt te hebben en zijn, gezien de economische teruggang, ronduit somber over hun toekomstige koopkracht. Schande werd gesproken over de topsalarissen en bonussen van de hoge heren die mede verantwoordelijk zijn voor de economische en financiële problemen.

Werkgroep Oirschot tevreden over het bezoek van Poppe
In Oirschot is nog geen officiële SP-afdeling. Samen met bestuurslid Willem van Meurs van de afdeling Boxtel is een werkgroep van Oirschotse SP’leden bezig om een afdeling op te zetten. Het bezoek van Poppe draagt bij aan de naamsbekendheid van de SP in Oirschot. Het laat de mensen zien dat de SP de straat op gaat en in gesprek gaat met gewone mensen. Contactpersoon van de Werkgroep Oirschot, Sander Putmans, is een tevreden man: “Het is toch fantastisch dat een Tweede Kamerlid, buiten verkiezingstijd, helemaal uit Den Haag naar Oirschot komt om huis aan huis aan te bellen, een krant af te geven en te buurten met bewoners. Dat kan alleen bij de SP!”