Op zoek naar verbeteringen in het gemeentelijke Afvalbeleid

2 februari 2016

Op zoek naar verbeteringen in het gemeentelijke Afvalbeleid

Op 28 januari 2016 nam SP-wethouder Frans van Hoof deel aan het tweede symposium dat de gemeente organiseerde met de Oirschotse buurtnetwerken. Het thema van de avond was “Afval”. Na de heel positieve inleiding door deskundige Pieter de Reus, ging de wethouder de discussie aan met de aanwezigen. Met name met hen die twijfelden of de nieuwe manier van afval scheiden en ophalen in 2015 wel echt een verbetering was voor de inwoners, ten opzichte van de situatie in 2014.

Door op die manier in gesprek te gaan met buurt coördinatoren en gewone inwoners kwam wethouder van Hoof tot de vaststelling dat het huidige beleid nog wel enkele vreemde tegenstellingen kent: we willen dat mensen beter scheiden, maar tegelijkertijd laten we mensen die in hoogbouw wonen het restafval gewoon samen met GFT en plastic in hun ondergrondse afvalcontainers stoppen en laten hen daar extra veel voor betalen. Daarnaast stimuleert de gemeente niet het gebruik van kleinere containers want het ledigingstarief van een kleine is naar verhouding veel duurder dan die van een grote kliko. Ook voor het omwisselen van een grote door een kleinere container vraagt de gemeente € 21,50 hetgeen niet echt inwoner vriendelijk is.

Tijdens het symposium werden de buurtnetwerken ook gevraagd om met nieuwe ideeën te komen om in de toekomst nog beter te scheiden, en/of om ophalen van het afval goedkoper of inwonervriendelijk te maken. Ter inspiratie werden door de Reus en door twee inwoners uit Hooge- en Lage Mierde voorbeelden gegeven uit andere gemeenten: het gebruik van tariefzakken ter vervanging van de grijze kliko’s, die zakken koop je gewoon bij de supermarkt en worden dan wekelijks of tweewekelijks opgehaald. In Eersel en Horst aan de Maas, worden op wekelijkse basis met behulp van een bakfiets of een elektronisch wagentje door  mensen met een beperking tot de arbeidsmarkt, alle soorten afval gescheiden opgehaald en naar een centraal punt gebracht. Dit laatste lijkt erg inwonervriendelijk omdat de kliko’s niet weken blijven staan en op warme dagen dus niet gaan stinken. Ook zou het, het ophalen in de smalle straatjes in het centrum van Oirschot  waarschijnlijker gemakkelijker, en dus misschien ook wel goedkoper maken. En het verschaft werkgelegenheid.

De buurtnetwerken zijn nu dus aan zet om met voorstellen te komen.

Ik vond het een prettige avond. Dit soort avonden moeten we meer organiseren.
Ik houd me aanbevolen om eens iemand uit te nodigen op onze stichting.
Arnoud van Hove.

Als iemand weet wat het betekent om zorg te ontvangen.
Wat ik niet begrijpen kan is dat het kabinet bezuinigd op de meest belangrijke dingen.
Dat zijn. Zorg en welzijn. Wonen en Leven.
Stel dat het af word geschaft om zorg betaalbaarder te maken zo word er niet over gedacht bij de gevestigde partijen.
Daar heb ik misschien niet goed over na gedacht maar dan lees ik dit wel.
Arnoud van Hove.
E-mail arnoud. van . hove.@depoten85.nl