Sociaal beleid (Zorg)

10 juli 2014

Sociaal beleid (Zorg)

Op 24 juni werd in de gemeenteraad gestemd over het sociaal beleid door de Gemeente Oirschot. De SP Oirschot is positief over dit nieuwe beleid, maar blijft de ontwikkelingen op het gebied van zorg kritisch volgen.

We waren positief over de manier waarop dit beleid tot stand is gekomen: diverse mensen en groepen hebben bijgedragen aan de totstandkoming.

Toch waren we ook kritisch: we willen indicatiestelling door professionals laten doen, en we willen aandacht vragen voor de zorgmijders. Dit zijn mensen die bewust zorg mijden, of niet in staat zijn om hulp te vragen, maar waarvan de omgeving (bijvoorbeeld buurt of familie) zich wel ernstig zorgen maakt.

Wethouder Daenen (PvdA) zegde daarop toe dat er een kwalitatief team met experts wordt samengesteld voor de indicatiestellingen. Hij erkende het probleem van de zorgmijders, en wil een netwerk opzetten waarbij signalen over zorgmijders worden opgepikt.

De oppositiepartijen waren met name niet tevreden over het volgens hen te grote bedrag dat staat gereserveerd voor de zorg. Dit zijn reserves (van ongeveer 0,5 tot 0,75 miljoen jaarlijks) die ervoor moeten zorgen dat niemand tussen wal en schip valt. Echter deed dit bij deze vergadering niet ter zake, omdat dit behandeld gaat worden tijdens de besprekingen van de begroting.