Veel klachten over laagvliegende luchtmacht

14 april 2014

Veel klachten over laagvliegende luchtmacht

Vanavond was er een informatie-avond op het gemeentehuis, georganiseerd door de Luchtmacht. Nog voordat de presentatie werd afgerond waren er felle reacties vanuit het publiek over de overlast door laagvliegende helicopters.

De groep inwoners klaagden over slechte communicatie, en over wekenlange overlast, waarbij er zelfs tot 22.30 uur boven de kern nog werd geoefend. Diaken Wilfred van Nunen sprak over het functioneren van de gemeenschap: "we kunnen ons soms niet eens meer concentreren op ons werk". Verschillende ouderen waanden zich weer terug in de oorlog, managehouders spraken over schade door uitgebroken paarden en over de gevaren voor recreerende ruiters. De aanwezigen bleven uitgebreid napraten, en gingen ontevreden en niet gerustgesteld naar huis.

De Luchtmacht gaf te kennen de klachten serieus te nemen, en voor iedere klacht een passend antwoord te geven. Op de vraag of er een terugkoppeling kon komen over het aantal klachten, bleef het antwoord vaag. Er werd geopperd een klankbord groep op te richten om de problemen te bespreken.

De gemeente gaf nadrukkelijk aan zelf geen klachtenbaak te willen zijn, maar dat is wat ons betreft een gemiste kans om de bewoners van Oirschot in deze juist wel een stem te geven. We vrezen dat een klankbordgroep verzandt in een achterkamertje.

In ons verkiezingsprogramma schreven we:

"Waar mogelijk proberen we de overlast van (oefenende) helikopters boven de gemeente Oirschot terug te dringen"

De SP Oirschot gaat haar best doen om dit onderwerp op de agenda te krijgen en op zijn minst een transparante klachtenregistratie van de grond te krijgen.

Reacties

Weinig mee gebeurt met dit onderwerp lijkt me. Meerdere dagen per week, meerdere avonden in de week zeer ernstige overlast van helicopters. En daarbij nog de gewijzigde opstijgroute van Eindhoven Airport (zie flightradar24) waarbij de ene naar de andere Ryanair Wizzair of Transavia boven Oirschot en Oostelbeers opstijgt en Oirschot is geen prettige gemeente meer om te wonen.