Interview met lijsttrekker Thea Cichy-van Gessel

19 december 2013

Interview met lijsttrekker Thea Cichy-van Gessel

Ja Thea, in Oirschot ontkom je er niet aan. De eerste vraag die je zult moeten beantwoorden is: “Woar bende gij d’r ene van?” Vertel eens kort iets over jezelf.

Thea Cichy – van Gessel is de naam. Ik ben 56 jaar, getrouwd en heb 2 zonen en 1 pleegdochter. Ik ben geboren in Eindhoven, woon sinds 1982 in Oirschot en werk als directiesecretaresse bij Amaliazorg. Oirschot is een geweldige gemeente met echt vriendelijke en open mensen. Ik voel me hier echt thuis. Ik wil me nu dan ook via de gemeenteraad en de SP voor Oirschot gaan inzetten. De SP is op dit moment de enige partij die écht sociaal is en dat geluid wil ik laten horen.

De SP doet voor het eerst mee aan de gemeenteraadsverkiezingen. Wat gaat de SP betekenen in de Oirschotse politiek?

Weer wat vuurwerk. De Oirschotse politiek is een beetje ingeslapen. Dat zeggen wij niet alleen. Dat zijn zelfs geluiden die je van de pers hoort. Hoewel er van alles speelt en van alles op ons af komt - denk alleen maar aan al die decentralisaties – kun je je in Oirschot afvragen of er nog wel sprake is van coalitie en oppositie. De partijen die nu in de raad zitten zijn het vreselijk met elkaar eens. De begroting is sluitend en daar zijn ze tevreden mee. Er is in Nederland sprake van afbraakpolitiek en toenemende armoede. Dat gaat niet aan Oirschot voorbij. Dat is iets dat wij aan de oppervlakte willen brengen en waar we iets aan willen doen.

Veel mensen zien de SP als een tegenpartij. Zien jullie dat zelf ook zo?

Nee, absoluut niet. De SP is een positieve partij met een heel eigen verhaal en eigen uitgangspunten. Natuurlijk zijn we er tegen dat er onvoldoende wordt gebouwd. Natuurlijk zijn we er tegen dat de thuiszorg wordt afgebroken. Natuurlijk zijn we er tegen dat Oirschot langzaam in de varkensstront wegzakt. Maar dat betekent ook dat je ergens vóór bent. We zijn er in ieder geval voor om samen met andere politieke partijen, maatschappelijke organisaties, bedrijfsleven en de Oirschotse mensen de problemen te benoemen en aan te pakken. Samen de problemen aanpakken. Dat klinkt toch uiterst positief!

Wat zijn volgens jou de belangrijkste onderwerpen voor de komende jaren in de gemeentepolitiek?

Dat zijn, vrees ik, toch vooral zaken die vanuit Den Haag op het bordje van de gemeente terecht komen. Ik bedoel dan met name de veranderingen in de zorg, de jeugdzorg en de zogenaamde “Participatiewet”. Het takenpakket van de gemeenten neemt hierdoor flink toe. Maar met de overheveling van deze taken gaan stevige bezuinigingen gepaard. De mensen zullen dit gaan merken.

Zijn jullie standpunten, als het gaat over deze onderwerpen, anders dan die van andere partijen?

Ja, dat zijn ze zeker. De SP heeft solidariteit hoog in het vaandel staan. De SP staat een samenleving voor ogen waarin we voor elkaar zorgen en waarin we voor elkaar opkomen. De overheid speelt daarin voor ons een belangrijke rol. De overheid hoort die solidariteit te organiseren en dient bijvoorbeeld zorg te dragen voor goede sociale voorzieningen, goede zorg en onderwijs. Iedereen in Nederland heeft het recht om op een menswaardige manier te kunnen deel nemen aan de samenleving. Andere partijen laten op dit moment het idee van de georganiseerde solidariteit vallen. Bot gezegd komt dat neer op: “zoek het zelf maar uit”. Er valt dus echt iets te kiezen: “samen of ieder voor zich.”

Zijn er specifieke onderwerpen die vooral in Oirschot spelen?

De leefbaarheid in de kleine kernen. Door bezuinigingen komen steeds meer voorzieningen te vervallen. Zo is onlangs de bibliotheek in Middelbeers gesloten. Soms moet je ook voorzieningen durven te handhaven ook al zijn ze economisch niet rendabel. Het gaat om de mensen, niet alleen maar om de centen.

Verder moet er in Oirschot stevig gebouwd gaan worden. Vooral in de sociale sector. Betaalbare huur- en koopwoningen voor starters hebben we nodig. Onze jongeren moeten uitwijken naar andere gemeenten voor een betaalbare woning.

Als je de mensen van Oirschot tot iets zou mogen oproepen. Wat zou dat dan zijn?

Meld je, laat je horen. Laat weten wat dwars zit. Dat geldt voor Oirschotse zaken maar ook voor de gevolgen van de afbraakpolitiek van het huidige kabinet. Als wij één ding willen bereiken is het wel dat we willen dat de mensen weer het gevoel krijgen dat er naar hen geluisterd wordt, dat ze serieus genomen worden. Heel vaak hoor je: “ja, je kunt je mening wel laten horen, maar ze doen er toch niets mee”. Nou, dat gaat dan nu veranderen. Wij gaan de mensen wel serieus nemen. In de gemeenteraad maar ook daarbuiten. In verkiezingstijd maar ook daarbuiten. Daar mogen ze ons op afrekenen.

100 % geslaagd interview! Geweldige start van onze lijsttrekker. Complimenten.
Toine