Jeugdbeleid; hard nodig

14 oktober 2012

Jeugdbeleid; hard nodig

Komende dinsdag praat de gemeente over het Jeugdbeleid. Omdat onze gemeente meer verantwoordelijkheden krijgt op dit gebied, verdient het speciale aandacht. Niet alleen omdat dit als hoofdstuk weggestopt dreigt te worden in het WMO-beleid, maar vooral omdat het niet helemaal goed gaat op dit punt in onze gemeente. Hierbij denken we aan de samenwerking tussen de welzijnsorganisatie en de gemeente, drugsgebruik, hangjongeren, jongerenwoningnood en het doodbloedende jongerencentrum Ramblaz.

Jongerencentrum Ramblaz
Het gestopte JongerenPanel Oirschot (JPO) waarschuwde in juni al voor het communicatiegebrek tussen de welzijnsorganisatie en de vrijwillige jongeren in het jongerencentrum. Hierdoor ontstond een zeer negatieve sfeer. Wegens onvrede zijn er nog maar 2 van de oorspronkelijke ±30 vrijwilligers over. Boze tongen beweren dat dit door het softdrugverbod komt, dit speelt echter nauwelijks een rol.
De brandbrief van het JongerenPanel aan de gemeente over de slechte communicatie is nooit beantwoord. Wethouder Evers deed richting de gemeenteraad de brief als onzin af, en wist op subtiele wijze de aandacht te verleggen.
Waar de vrijwilligers soms meer dan 100 bezoekers wisten te trekken, is het de welzijnsorganisatie nog niet eens gelukt om meer dan 8 man binnen te halen. Er zal een zeer goed plan moeten komen, met daarbij enthousiaste begeleiders en vrijwilligers om de oude bezoekersaantallen weer te gaan halen. Met de huidige stand van zaken zien wij het somber in.

Drugsgebruik
We maken ons grote zorgen over het toenemende recreatieve coke-gebruik in het Oirschotse uitgaansleven. Ook dit signaleerde het JPO in haar brandbrief. Het probleem is in de tussentijd niet afgenomen. Politie en gemeente lijken op dit punt weinig (succesvolle) acties te ondernemen.
Het sofdrugsgebruik heeft zich sinds het verbod in de Ramblaz verplaatst naar de straat waar het door het gebrek aan jongerenwerkers niet in de gaten wordt gehouden en bijgestuurd. De politie heeft nu de taak om deze jongeren te bekeuren en de drugs in te vorderen, maar voelt daar weinig voor. De vraag is wie deze potentieel ontsporende jongeren zal gaan bijsturen en opvangen voordat het uit de hand loopt.

JongerenPanel Oirschot

Jongerenvoorzieningen
Het ontbreekt in Oirschot aan plaatsen waar jongeren zich kunnen ontwikkelen en goedkope huisvesting is er evenmin. De starterlening is enkel gunstig voor jongeren met een grote portemonnee. Jongeren trekken massaal weg naar Tilburg, Eindhoven, Best en Boxtel waar ze goedkoop kunnen huren. Het gevolg is dat basisscholen kampen met leerlingenterugloop en dat verenigingen kampen met vrijwilligerstekorten en kleinere aanwas.

Oplossing
Het mag duidelijk zijn dat er stevig beleid moet worden geschreven, waarbij het vorige kan dienen als blauwdruk, aangevuld met de nodige aanpassingen. Er moet een zeer goede visie worden opgesteld waarbij duidelijk is wie waar verantwoordelijk voor is. Gemeente en welzijnsorganisatie wijzen nu nog teveel naar elkaar en werken langs elkaar heen. Gevolg is dat belangrijke taken niet worden opgepakt. Signalen van jongerenwerkers resulteren niet in actie van de welzijnsorganisatie. De gemeente verwacht dat de welzijnsorganisatie zaken aanpakt, terwijl de welzijnsorganisatie wacht op de opdracht om deze zaken aan te gaan pakken, bijvoorbeeld. Het zijn nu twee losse eilanden die zaken naar elkaar afschuiven en waarbij niet alles wordt aangepakt.

Bij het aannemen van het jeugdbeleid uit 2009 werd afgesproken dat er driftig zou worden geëvalueerd. Dit is nooit gebeurd, op een initiatief van het JPO na. Ook dit is een belangrijk verbeterpunt.

Wethouder Evers zal zich wel aangevallen voelen. In theorie heeft hij de zaken vast goed geregeld. Wij kijken liever naar de praktijk. We wensen hem veel succes met deze aangereikte verbeterpunten en willen van harte meewerken aan een beter Oirschot voor jongeren.