Toegankelijkheid van Oirschots centrum moet beter

13 juli 2012

Toegankelijkheid van Oirschots centrum moet beter

De toegankelijkheid van het Oirschot centrum is niet goed genoeg. Onze mindervalide medemens (mensen in een rolstoel, mensen die slecht ter been zijn, slechtzienden en blinden en nog diverse andere groepen in onze maatschappij) heeft het niet gemakkelijk om door het centrum van Oirschot te lopen of te rijden.

Eerder bereikte ons al de opmerking dat de toegankelijkheid te wensen over laat. Daarom hebben we destijds een brief gestuurd naar de gemeente Oirschot. N.a.v. deze brief werden we benaderd door de organisatie Zet-Brabant. Ze wisten ons te melden dat ze destijds (enkele jaren terug) in opdracht van de gemeente een uitgebreid onderzoek hebben verricht in Oirschot rondom het thema toegankelijkheid. Men wilde ons ook graag eens bijpraten over het onderzoek en de bevindingen, en zo geschiedde. Zo zaten we enige tijd terug samen met twee mensen van Zet-Brabant aan een bakje koffie en thee in de Enck. Na een gesprek waarin we ervaringen uitwisselden en vragen stelden zijn we ook een rondje gelopen door een deel van het Oirschotse centrum. De medewerker die destijds ook geruime tijd in Oirschot aan zijn project mocht werken wist ons te vertellen dat op vele punten nog altijd geen aanpassingen gedaan zijn (terwijl het vaak niet eens om kostbare of grote aanpassingen ging). Daarop besloten we het rapport van Zet-Brabant eens bij de gemeente op te vragen. Dat loopt nog niet zo soepel maar een kopie is binnenkort in ons bezit. Inmiddels hebben we ook met iemand van het PGGO (Platform Gehandicapten Gemeente Oirschot) gepraat en ook deze persoon wist te melden dat het e.e.a. nodig aangepast moet worden om van Oirschot een plaats te maken die ook voor mindervalide inwoners en bezoekers makkelijk begaanbaar is.

We zijn hier dus nog mee bezig en horen ook graag uw opmerkingen. Opmerkingen over de toegankelijkheid van Oirschot, de Beerzen of Spoordonk? Mail ons dan even.