E-mail van Emile Roemer: armoede in Nederland bestaat wel degelijk

9 december 2011

E-mail van Emile Roemer: armoede in Nederland bestaat wel degelijk

Zojuist kwam er een e-mail binnen van Emile Roemer. Een e-mail die de spijker weer op z'n kop slaat. Lees verder als je benieuwd bent wat de SP leider te vertellen heeft.

'We hebben het aan de stok gehad met onze premier, deze week. Hij werd boos op ons Kamerlid Sadet Karabulut. De premier is boos omdat wij durven te spreken van armoede als Nederlandse gezinnen te weinig inkomsten hebben om hun eten te betalen.

Dat is lekker makkelijk van onze premier. Natuurlijk kun je naar Afrika wijzen en zeggen dat díe armoede hier niet voorkomt. Gelukkig maar, denk ik dan. Maar armoede is altijd relatief en als mensen geen eten kunnen kopen, niet hun kinderen naar voetbal kunnen sturen en een kapotte wasmachine niet vervangen kan worden, dan noem ik dat armoede in een rijk land als Nederland!

Rutte maakt bezwaar tegen het woord armoede. Liever spreekt hij over "mensen die moeten rondkomen van een laag inkomen." Per ongeluk slaat hij de spijker op zijn kop. Mensen die moeten rondkomen van een laag inkomen, maar die niet kúnnen rondkomen omdat hun salaris of uitkering domweg tekort schiet.

Ik ben benieuwd hoe de premier dit uitlegt aan de mensen die het betreft. Dat zijn de postbodes die 3 euro per uur verdienen, de schoonmakers die drie banen tegelijk hebben en kleine zelfstandigen die hard werken, maar te weinig verdienen. Tegen deze 1,1 miljoen mensen zegt de premier: u zoekt het maar uit met uw veel te lage inkomen. En wat zegt de premier tegen die vele duizenden kinderen, die opgroeien in armoede en niet de kansen krijgen die kinderen zo hard nodig hebben voor een succesvolle toekomst?

Het Sociaal Cultureel Programma (SCP) deed onderzoek. Nederland is na Luxemburg het rijkste land van Europa. Moet je bedenken: we zijn het rijkste land van Europa maar tegelijk het land waar we inmiddels wachtlijsten hebben bij de voedselbank. Ik schaam me dood voor zulke wantoestanden en nog harder voor het kabinet dat zelfs het bestaan van deze armoede durft te ontkennen.

Gelukkig had het SCP ook heel goed nieuws. Driekwart van de Nederlanders wil dat de inkomensverschillen in Nederland kleiner worden. Zij vinden het, net als ik, schandalig dat er wachtlijsten zijn bij de voedselbank in het op één na rijkste land van Europa. Uit zulke resultaten put ik hoop!

Morgen ben ik vanaf 13.00 uur in Den Bosch. Samen met duizenden anderen voeren we actie tegen de struisvogelpolitiek van dit kabinet.

Ik hoop u daar te zien!'