WMO: inzicht verkrijgen in veranderingen

30 september 2011

WMO: inzicht verkrijgen in veranderingen

Kort geleden bezocht SP bestuurslid Jozee Kat-Soetens een workshop die werd georganiseerd vanuit de Eindhovense SP afdeling. De workshop werd georganiseerd voor SP'ers in de regio die zich voor de SP bezig houden met het WMO en de zaken daar omheen. Er waren SP bestuursleden, raadsleden etc. op deze bijeenkomst. Jozee heeft haar bevindingen op papier gezet. Lees het hieronder.

SP Oirschot-de Beerzen - Jozee Kat-Soetens
Jozee in actie tijdens de verkiezingen

Via Sander, onze organisatie secretaris, kregen wij, bestuursleden van de SP afdeling in oprichting Oirschot-de Beerzen de vraag of we wilde deelnemen aan de workshop over veranderingen die gaan plaatsvinden binnen het WMO. Deze workshop werd georganiseerd door de SP afdeling Eindhoven. Het initiatief kwam van Caro Goudriaan, die vanuit haar werk in de zorg deze veranderingen bijhoudt. Ze is in mei en juni naar de VNG (Vereniging Nederlandse Gemeentes) cursussen geweest wat over de veranderingen ging binnen het WMO.

Ik werd welkom geheten door Bianca van Kaathoven, Bianca is sinds kort fractievoorzitter van de Eindhovende SP raadsfractie. In mijn ogen is Bianca een kordate tante die weet waarover ze praat. Een gezellige club mensen bij de SP afdeling Eindhoven. Het was een leerzame informatieve avond. Het is goed om zo ook andere partijleden te ontmoeten en ideeën en ervaringen met elkaar uit te wisselen. Het was niet makkelijk om al die veranderingen te begrijpen. Zelf ben ik dan wel mantelzorger en heb ik een dochter die diabetespatiënt is, maar toch. Dan maak je dus ook gebruik van bepaalde zorg. Zo zijn er veel verschillende zorgvragen. Ik zal in het kort proberen uit te leggen wat er ongeveer voor veranderingen binnen het WMO zullen plaatsvinden. Het is goed voor onze afdeling om er ons goed in te verdiepen zodat we weten waar we over praten.

Binnen het WMO kan je met allerlei zorgvragen terecht, deze kan je op de site van de Gemeente Oirschot vinden, zie deze link.

De antwoorden op die zorgvragen krijg je als je belt of naar het loket gaat. Bij ons is dat het Lokaal Loket wat in het cultureel Centrum de Enck gevestigd is. Als je deze vragen gesteld hebt kunnen zij je weer doorverwijzen naar hulpverlenende instanties of meehelpen om een keuze te maken in de verschillende zorgaanbieders. Het kan zo zijn dat er verschillende zorg geboden moet worden voor een persoon. Dit is soms erg ingewikkeld en gaat het over veel schijven. Dan wordt het duur en onoverzichtelijk. Hier moet dus op bezuinigd worden. Maar tegelijkertijd moeten de mensen volgens de wet wel die zorg krijgen die ze nodig hebben. Dit zal o.a. ingevuld worden door de participatie wet. Het doel van deze wet is dat alle mensen actief aan de samenleving mee kunnen doen. En dan gaat het niet alleen om zorgbehoevende ouderen of met mensen met verstandelijk- of lichamelijke beperkingen, maar ook over mensen die, om wat voor reden dan ook, zichzelf niet helemaal goed kunnen redden of buiten de maatschappij dreigen te vallen. De bedoeling is dat er een kanteling komt binnen het WMO. Dat wil zeggen meer maatwerk, alle schotten die er tussen zitten moeten er zoveel mogelijk uit. Het zorgaanbod is te gecompliceerd ,teveel gericht op aanspraak in plaats van noodzaak. Met als gevolg dat de zorg niet altijd bij hen terecht komt die dat het hardst nodig hebben. Daarom moet de inrichting van het zorgstelsel efficiënter,simpeler en beter. Dus verder kijken wat voor middelen er zijn om iemand te helpen,dus niet alleen waar men recht op heeft. Nu is het voor de cliënt te moeilijk om te kunnen zien waar hij wat kan halen voor zijn zorgvraag. Als de zorgvraag zo is dat er meerdere zorgaanbieders of indicaties nodig zijn, zal het voor de cliënt onoverzichtelijk en onnodig moeilijk zijn om de juiste hulp te krijgen. Dit zou terug moeten naar de professionals b.v. wijkverpleegkundigen en huisartsen. Zij kunnen de mensen helpen met een eenvoudiger en meer klantvriendelijke aanpak. Dat betekent concreet dat er kortere lijnen zijn, minder administratie en mensen sneller hulp kunnen krijgen.

Al die verschillende schotten zijn ook verschillende potjes wat weer onnodig veel papierwerk met zich meebrengt. Zo is het vaak onduidelijk wat er door de zorgverzekering, AWBZ of het WMO betaald wordt. Hierdoor kan je soms teveel of verkeerde mensen over de vloer krijgen, zeker als je hulp nodig hebt op verschillende vlakken. Door al deze schotten weg te halen kan de hulpvraag preciezer in kaart gebracht worden, geen dingen dubbel of langs elkaar heen.

Nu is het concept van het WMO beleidsplan 2012-2015 in Oirschot klaar. Na het zo goed mogelijk gelezen te hebben kom ik tot de conclusie dat het in vergelijking met concepten en plannen van andere gemeentes te vrijblijvend en te weinig concreet is. Ook zijn er te weinig voorbeelden zodat lezers zich beter in kunnen leven en een beeld kunnen krijgen wat er nu daadwerkelijk bedoeld wordt. Ik neem aan dat het leesbaar moet zijn voor alle burgers die er belang bij hebben.

Mijn inziens zal er een grotere druk komen op welzijn. Er zullen zich meer kwetsbare groepen aanmelden die een beroep zullen doen op het welzijnsaanbod. Er zal nog meer beroep gedaan worden op familie, buren, vrienden en vrijwilligers. Er zal meer gekeken worden op zelfredzaamheid. Het wordt een gedeelde verantwoordelijkheid. Bijscholing voor professionals is noodzakelijk; loketmedewerkers, intakers en zorgtoewijzers. Een meldpunt voor het signaleren van mensen die hulp nodig hebben is ook noodzakelijk. Een Stappenplan zal gemaakt moeten worden zodat mensen op een snelle manier hun eigen voorzieningen kunnen aanvragen. Goede afspraken maken met eerstelijns professional is nodig om zonder indicatie hulp te krijgen van WMO voorzieningen. Meer transparantie is noodzakelijk vanuit de gemeente. Dit met het oog op het informeren van het aanbod van voorzieningen en de kwaliteit daarvan. Dit moet duidelijk op een rij staan.

Jozee Kat-Soetens