Handtekeningenactie tegen verkoop Essent

In februari 2009 hebben vier leden van de SP-werkgroep Oirschot 116 handtekeningen opgehaald bij winkelcentrum De Poort tegen de verkoop van Essent. De meeste reacties waren positief.

De actie maakt onderdeel uit van SP-acties in heel het land om de energiebedrijven in overheidshanden te houden. Energie is een basisvoorziening die in handen moet blijven van de overheid en niet uitverkocht moet worden aan commerciële bedrijven die alleen maar aan de winst denken en het aandeelhoudersbelang. Daarom is de SP tegen verkoop van Essent aan de Duitse energiegigant RWE.

Daar waren vele Oirschotse mensen het mee eens. Er waren mensen die de berichten in het Eindhovens Dagblad en het Weekjournaal over de SP-actie gelezen hadden en uit zichzelf spontaan een handtekening onder de actiekaart kwamen zetten. Deze handtekeningen worden gebruikt om de politieke druk op Provinciale Staten van Brabant en wethouders op te voeren om de verkoop van Essent af te blazen. Die beslissing valt op 24 april. Tot die tijd gaan SP-afdelingen en ook de werkgroep Oirschot door met het ophalen van handtekeningen.